„Pociąg do Miasta” – znamy tytuły!

Teatr Gdynia Główna po raz siódmy organizuje Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Pociąg do Miasta”. Wydarzenie odbędzie się w dniach 9-14 sierpnia. Będzie to fascynująca podróż po mapie Gdyni szlakiem najciekawszych polskich spektakli offowych. Festiwalowe przedstawienia nie są prezentowane na teatralnych deskach, ale w przestrzeni miasta. Wiemy już, jakie spektakle zobaczymy podczas tegorocznej edycji wydarzenia.

Podczas festiwalu „Pociąg do Miasta” to kultura wychodzi do ludzi. Spektakle są prezentowane w przestrzeni miejskiej, np. na dzielnicowych podwórkach, boiskach szkolnych, plaży. Organizatorzy chcą w ten sposób dotrzeć do lokalnej społeczności i zachęcić do kontaktu ze sztuką również tych, którzy na co dzień nie korzystają z miejskiej oferty kulturalnej.

W ramach siódmej edycji „Pociągu do Miasta” będzie można zobaczyć 6 spektakli, które zaprezentują teatry offowe z całej Polski. Każde przedstawienie zostanie pokazane dwa razy. Będą to intrygujące propozycje teatralne o tematyce społecznej i dokumentalnej, aktualne komentarze i recepty na życie w sytuacji pandemicznej oraz eksperymentalne próby poruszenia istotnych tematów, które wyjątkowo rzadko trafiają na teatralne sceny.

Poznaj repertuar

Teatr Gdynia Główna ogłosił wyniki konkursu dla teatrów offowych, które zaprezentują swoje przedstawienia w ramach festiwalu. Spośród 53 zgłoszonych spektakli i po długich obradach komisja konkursowa wybrała następujące sztuki:

1. „Warunki zabudowy”, Teatr Cinema (Michałowice). Sztuka w reżyserii Zbigniewa Szumskiego jest projektem pogranicza teatru plastycznego i performansu. Osią przekazu, która zdominowała tę eksperymentalną, artystyczną fuzję, jest malarstwo i choreografia. Motywami przewodnimi spektaklu są kwadrat i linia metaforycznie przedstawiające plac i mur jako umowne plany architektoniczne podziałów i selekcji. „Figury” są punktem wyjścia do opowiedzenia historii budowli, które służyły zagładom.

Twórcy w swoim spektaklu wykorzystują dynamikę procesu budowania. Ujawniają przy tym strategie i metody architektonicznego kreowania rzeczywistości, którego efekty wpływają nie tylko na krajobraz, ale też na relacje społeczne.

To historia szamana, budowniczego placów i murów podziałów, próbującego odczarować wydarzenia z placu Niebiańskiego Spokoju 89’, Trzech Kultur 68’, murów: berlińskiego, palestyńskiego, chińskiego, meksykańskiego.

2. „W dwóch językach polskich”, Teatr na faktach/Instytut Grotowskiego (Wrocław). Spektakl jest podróżą przez współczesną Polskę – strefę wolną od polskiego języka migowego, strefę wolną od tłumaczy, wreszcie strefę wolną od głuchych. Przewodnikami po „świecie ciszy” jest czworo bohaterów, którym będziemy towarzyszyć podczas dorastania, pierwszych spotkań ze światem zewnętrznym, poszukiwania własnej tożsamości i kultury.

Na widowni spotkają się widzowie głusi i słyszący, współobywatele, którzy od lat rozmawiają w dwóch językach polskich – zbyt rzadko ze sobą. Spektakl zrealizowany został metodą verbatimu – dosłownego zapisu rzeczywistości. Punktem wyjścia stały się rozmowy ze społecznością głuchych, ich historie, wspomnienia i przeżycia. Reżyserem jest Grzegorz Grecas. Spektakl z tłumaczeniem na Polski Język Migowy.

3. „Ludzie swobodni w świetle badań empirycznych”, Grupa Teatralna Wikingowie/Fundacja Na Marginesie (Poznań). Ludzi bezdomnych dawniej nazywano swobodnymi. Czy bezdomność to wolność czy zniewolenie? Jak opisać bezdomność? Jak dać jej wyraz w teatrze? Jaką formę znaleźć, żeby syty, zdystansowany czwartą ścianą widz poczuł przez chwilę to, co czuje osoba bezdomna? Co jest najgorsze w bezdomności? Głód, zimno, śmiertelne zmęczenie, a może wstyd, samotność, odczłowieczenie, niewidzialność? Aktorzy Grupy Teatralnej Wikingowie doświadczyli bezdomności. Niektórzy z niej wyszli, choć, jak twierdzą, piętno bezdomności zostaje na całe życie. Czy czują się z tego powodu inni, gorsi? Czy zawsze będą postrzegani przez widzów przez pryzmat swojej bezdomności? Odpowiedzi na te pytania możemy poznać podczas spektaklu „Ludzie swobodni w świetle badań empirycznych”, w reżyserii Doroty Abbe.

4. „Minimalsi” Teatr ME/ST (Warszawa). To opowieść o tym, jak można odmienić swoje życie, minimalizując w nim rzeczy, ludzi, emocje i skupiając się na tym, co niezbędne do tego, aby być szczęśliwym. To sztuka o poszukiwaniu siebie i byciu sobą w świecie, w którym wartości materialne wypierają wartości duchowe.

Forma spektaklu, ascetyczna, skupiona na relacji aktorów z widzami, to odpowiedź artystów Teatru ME/ST na obecną sytuacją na świecie. To próba zdefiniowania teatru na nowo, powrotu do korzeni, odnalezienia prawdy, która tkwi w każdym człowieku. Realizacją zajęli się Magdalena Engelmajer i Szymon Turkiewicz, a współautorami tekstu sztuki są występujący w niej aktorzy. 

5. „Kopakonan-opowieść o kobiecie foce”, Projekt Migawki (Wrocław). To reinterpretacja duńskiej legendy z Wysp Owczych, której różne wersje opowiadało wiele ludów północy. Historie o kobietach fokach znają dobrze Islandczycy, Finowie i Norwegowie, wrosły w folklor celtycki jako irlandzka opowieść o Selkie i zainspirowały Andersena do napisania „Małej Syrenki”.

Realizacja Projektu Migawki będzie podtrzymywała tradycję znajdowania w starych opowieściach nowych prawd – potrzebnych tu i teraz. A wszystko to w spektaklu łączącym muzykę, taniec i słowo opowiadane w dwóch językach polskich – tym, którym mówimy oraz w Polskim Języku Migowym. Reżyserem jest Grzegorz Grecas.

6. Ostatnim, zamykającym listę pokazem festiwalowym będzie jedno z przedstawień Teatru Gdynia Główna, którego tytuł zostanie ujawniony w najbliższym czasie.

Więcej informacji o spektaklach można znaleźć na stronie internetowej Teatru Gdynia Główna.

Kolejna stacja – kosmos!

Tegoroczna edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego„Pociągu do Miasta” odbędzie się w dniach 9-14 sierpnia. Jej hasłem przewodnim jest „Stacja Kosmos”.

Motyw przewodni festiwalu pozwoli widzom na kontakt z różnorodnym, odważnym, nieszablonowym teatrem, który nieustannie znajduje nowe formy ekspresji artystycznej. Zaprezentowane podczas tegorocznej edycji spektakle będą oderwane od grawitacji, aktualnych trendów i zbyt oczywistej tematyki oraz formy. Efekty teatralnych podróży w nieznane spróbują pokazać przyszłość, dalekie zakątki wszechświata, zachwycą iście nieziemską formą i skupią na mikrokosmosie człowieka.

Staranny dobór miejsc prezentacji będzie korespondował z treścią oraz formą spektakli i zachęci do długich dyskusji, wspólnych poszukiwań nowych znaczeń i kontekstów.

Teatr Gdynia Główna zadba też o uwiecznienie ulotnych wrażeń, emocji i wzruszeń, zachęcając widzów do pisania recenzji festiwalowych spektakli. Najlepsze z nich zostaną opublikowane i nagrodzone.

Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny.

Już wkrótce poznamy miejsca, w których będzie można zobaczyć zakwalifikowane sztuki. Bieżące informacje można śledzić na stronie internetowej Teatru Gdynia Główna oraz na Facebooku.

Weronika Rozbicka
fot. Krzysztof Winciorek
UM Gdynia

Poprzedni artykułKryptowaluta z wizerunkiem psa, która powstała dla żartu jest więcej warta niż Heineken czy Allegro! – W ciągu roku wzrosła o ponad 27 tysięcy procent…
Następny artykułGdańsk: Poznaliśmy oferty na budowę lewoskrętu na al. Havla
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze