Gdynia utrzymuje finansowanie międzynarodowych kierunków edukacyjnych. Od września będzie kontynuowana realizacja dwuletniego programu dydaktycznego Middle Years Programme IBO (MYP). Oznacza to, że tegoroczni absolwenci szkół podstawowych, którzy chcą uczyć się w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni i marzą o maturze międzynarodowej, będą mogli solidnie się do niej przygotować.
– Samorząd gdyński od samego początku poszukiwał takich rozwiązań edukacyjnych, które będą odpowiadać na potrzeby wszystkich mieszkańców i już we wczesnych latach 90. obrał międzynarodowy kierunek. Jesteśmy jednym z dwóch miast w Polsce, które z sukcesem wprowadziły maturę międzynarodową. Nieprzerwanie kształcimy w języku angielskim na światowym poziomie, począwszy od programu MYP. Matura międzynarodowa to jedna z perełek gdyńskiej edukacji i cieszę się, że uczniowie naszej „Trójki” będą mogli się do niej dobrze przygotować już od pierwszej klasy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – MYP jest innym systemem nauczania, który m.in. szeroko otwiera młodym ludziom horyzonty, uczy ich myślenia projektowego i krytycznego oglądu rzeczywistości.
Na czym polega MYP?
To jeden z trzech programów dydaktycznych Organizacji Międzynarodowej Matury (International Baccalaureate Organization – IBO), który od wielu lat jest realizowany w gdyńskiej „Trójce”. Przed reformą oświaty odbywał się w cyklu 4-letnim, który obejmował 3 lata nauki w Gimnazjum nr 24 i rok w „Trójce”. Obecnie MYP jest realizowany na poziomie pierwszej i drugiej klasy liceum, a jego cel to wszechstronny rozwój uczniów i jak najlepsze przygotowanie ich do podjęcia w trzeciej i czwartej klasie kursu matury międzynarodowej w ramach Diploma Programme IBO (DP).
Efektem realizacji obu programów jest świetnie zdana matura międzynarodowa oraz możliwość rozpoczęcia studiów na prestiżowych uczelniach w kraju i poza jego granicami. Warto dodać, że w programie MYP uczestniczyło już ponad 500 uczniów, a prawie 99% z nich kontynuowało naukę w ramach klasy Diploma Programme. Z uwagi na pandemię zawieszono jego realizację w roku szkolnym 2020/2021. Zostanie jednak wznowiona od 1 września br., na co gdyński samorząd już wyraził zgodę.
– Zgoda na kontynuowanie programu MYP w oddziale międzynarodowym IBO w ramach naszej szkoły to bardzo dalekowzroczna decyzja. Uwzględnia coraz większą mobilność młodych ludzi z różnych krajów z całego świata. To przyszli specjaliści, dla których szkoła oferująca Middle Years Programme i Diploma Programme może być ważną przesłanką do osiedlenia się i pracy w Gdyni – podkreśla Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni.
Podstawą edukacji uczniów jest tu holistyczne nauczanie wszystkich przedmiotów szkolnych w języku angielskim jako wykładowym, wskazywanie i odkrywanie mocnych stron ucznia oraz pomoc w rozwoju. Na zakończenie nauki w ramach programu MYP uczeń przygotowuje pracę badawczą, którą publicznie prezentuje wobec szerokiego audytorium szkolnego.
– To program, który jest atrakcyjną alternatywą współczesnej edukacji, pozwalający uczniom stawić czoło wyzwaniom zmieniającym świat XXI w. Doskonale rozwija wiedzę przedmiotową w oparciu o kluczowe idee i pojęcia oraz pobudza do refleksji na temat własnych doświadczeń i działań. Uczniowie uczą się również poszukiwania najlepszych rozwiązań, podejmowania społecznie odpowiedzialnych decyzji, kształtuje się w nich także wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz gotowość do niesienia pomocy innym – podkreśla Marta Smalara-Lewandowska, koordynatorka Middle Years Programme i nauczycielka języka angielskiego w III LO.
MYP = wszechstronny rozwój ucznia
Z kolei Julia Wróblewska, która była uczennicą klasy MYP, a obecnie uczy się w klasie IB, jest przekonana, że program ten to doskonała okazja do rozwoju uczniów na wysokim poziomie. Kładzie się tam nacisk na współpracę, prezentacje, projekty, kreatywność, wolontariat i wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń związanych z procesem uczenia się.
– Z perspektywy czasu bardzo doceniłam całą formę klasy MYP, ponieważ faktycznie wiele elementów programu stało się dla nas oczywiste i teraz niesamowicie przydatne. Klasa zgromadziła osoby ambitne, ale jednocześnie otwarte na współpracę i nowe znajomości. To sprawiło, że atmosfera była naprawdę bardzo przyjemna, a większość z tamtych kontaktów utrzymujemy do dzisiaj. Wiele z elementów programu bardzo przydaje się w klasie IBO. Przez te lata stopniowo budowaliśmy nasze umiejętności posługiwania się językiem angielskim, w którym nabraliśmy prawdziwej płynności i poznaliśmy bardziej specyficzne słownictwo z zakresu różnych przedmiotów – mówi Julia Wróblewska. – Dodatkowo, większość wiedzy na bieżąco mieliśmy okazję stosować w praktyce przy projektowaniu i wykonywaniu różnych eksperymentów. Dzięki temu pisanie m.in. prac badawczych jest dużo łatwiejsze. Powiedziałabym, że program MYP skupia się na przekazywaniu wiedzy, ale też rozwijaniu wielu cech potrzebnych nie tylko w szkole. Uczy organizacji pracy, otwierania się na nowe perspektywy, refleksji (niezbędnej do efektywnej nauki oraz wykształcenia postawy świadomych obywateli globalnej społeczności), ale też ciekawości świata i umiejętności tak zwanego „researchu”, aby ciągle zadawać pytania i wiedzieć, gdzie szukać na nie odpowiedzi. To wszystko chyba najbardziej się objawiło przy okazji tworzenia personal project, gdzie poszukiwanie nowych informacji, systematyczność i ciągłe przemyślenia o tym, jak można zrobić coś lepiej, doprowadziły do powstania różnorodnych produktów. Ja na przykład napisałam książkę, która uczyła historii z perspektywy moich przodków oraz zawierała wskazówki dotyczące poszukiwań genealogicznych, tak aby każdy czytelnik sam mógł w ten sposób odkrywać przeszłość. Wydaje się, że to ogromny nakład pracy. Jednak jeśli wybierzemy coś, co nas interesuje, to dzięki systematyczności i pomocy supervisora możemy na koniec podziwiać z satysfakcją efekty pracy, która była przyjemnością.
Jak wygląda rekrutacja do klasy MYP?
By zostać uczniem pierwszej klasy o profilu MYP w „Trójce”, trzeba dobrze napisać sprawdzian z języka angielskiego, a pozostałe kryteria są takie same, jak w przypadku innych ogólnodostępnych oddziałów klas pierwszych w III LO.
Małgorzata Chudzińska,
Wydział Edukacji
UM Gdynia