Gdynia kontynuuje realizację MYP

Gdynia utrzymuje finansowanie międzynarodowych kierunków edukacyjnych. Od września będzie kontynuowana realizacja dwuletniego programu dydaktycznego Middle Years Programme IBO (MYP). Oznacza to, że tegoroczni absolwenci szkół podstawowych, którzy chcą uczyć się w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni i marzą o maturze międzynarodowej, będą mogli solidnie się do niej przygotować.

– Samorząd gdyński od samego początku poszukiwał takich rozwiązań edukacyjnych, które będą odpowiadać na potrzeby wszystkich mieszkańców i już we wczesnych latach 90. obrał międzynarodowy kierunek. Jesteśmy jednym z dwóch miast w Polsce, które z sukcesem wprowadziły maturę międzynarodową. Nieprzerwanie kształcimy w języku angielskim na światowym poziomie, począwszy od programu MYP. Matura międzynarodowa to jedna z perełek gdyńskiej edukacji i cieszę się, że uczniowie naszej „Trójki” będą mogli się do niej dobrze przygotować już od pierwszej klasy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – MYP jest innym systemem nauczania, który m.in. szeroko otwiera młodym ludziom horyzonty, uczy ich myślenia projektowego i krytycznego oglądu rzeczywistości.

Na czym polega MYP?

To jeden z trzech programów dydaktycznych Organizacji Międzynarodowej Matury (International Baccalaureate Organization – IBO), który od wielu lat jest realizowany w gdyńskiej „Trójce”. Przed reformą oświaty odbywał się w cyklu 4-letnim, który obejmował 3 lata nauki w Gimnazjum nr 24 i rok w „Trójce”. Obecnie MYP jest realizowany na poziomie pierwszej i drugiej klasy liceum, a jego cel to wszechstronny rozwój uczniów i jak najlepsze przygotowanie ich do podjęcia w trzeciej i czwartej klasie kursu matury międzynarodowej w ramach Diploma Programme IBO (DP).

Efektem realizacji obu programów jest świetnie zdana matura międzynarodowa oraz możliwość rozpoczęcia studiów na prestiżowych uczelniach w kraju i poza jego granicami. Warto dodać, że w programie MYP uczestniczyło już ponad 500 uczniów, a prawie 99% z nich kontynuowało naukę w ramach klasy Diploma Programme. Z uwagi na pandemię zawieszono jego realizację w roku szkolnym 2020/2021. Zostanie jednak wznowiona od 1 września br., na co gdyński samorząd już wyraził zgodę.

– Zgoda na kontynuowanie programu MYP w oddziale międzynarodowym IBO w ramach naszej szkoły to bardzo dalekowzroczna decyzja. Uwzględnia coraz większą mobilność młodych ludzi z różnych krajów z całego świata. To przyszli specjaliści, dla których szkoła oferująca Middle Years Programme i Diploma Programme może być ważną przesłanką do osiedlenia się i pracy w Gdyni – podkreśla Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni.

Podstawą edukacji uczniów jest tu holistyczne nauczanie wszystkich przedmiotów szkolnych w języku angielskim jako wykładowym, wskazywanie i odkrywanie mocnych stron ucznia oraz pomoc w rozwoju. Na zakończenie nauki w ramach programu MYP uczeń przygotowuje pracę badawczą, którą publicznie prezentuje wobec szerokiego audytorium szkolnego.

 – To program, który jest atrakcyjną alternatywą współczesnej edukacji, pozwalający uczniom stawić czoło wyzwaniom zmieniającym świat XXI w. Doskonale rozwija wiedzę przedmiotową w oparciu o kluczowe idee i pojęcia oraz pobudza do refleksji na temat własnych doświadczeń i działań. Uczniowie uczą się również poszukiwania najlepszych rozwiązań, podejmowania społecznie odpowiedzialnych decyzji, kształtuje się w nich także wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz gotowość do niesienia pomocy innym – podkreśla Marta Smalara-Lewandowska, koordynatorka Middle Years Programme i nauczycielka języka angielskiego w III LO.

MYP = wszechstronny rozwój ucznia

Z kolei Julia Wróblewska, która była uczennicą klasy MYP, a obecnie uczy się w klasie IB, jest przekonana, że program ten to doskonała okazja do rozwoju uczniów na wysokim poziomie. Kładzie się tam nacisk na współpracę, prezentacje, projekty, kreatywność, wolontariat i wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń związanych z procesem uczenia się.

– Z perspektywy czasu bardzo doceniłam całą formę klasy MYP, ponieważ faktycznie wiele elementów programu stało się dla nas oczywiste i teraz niesamowicie przydatne. Klasa zgromadziła osoby ambitne, ale jednocześnie otwarte na współpracę i nowe znajomości. To sprawiło, że atmosfera była naprawdę bardzo przyjemna, a większość z tamtych kontaktów utrzymujemy do dzisiaj. Wiele z elementów programu bardzo przydaje się w klasie IBO. Przez te lata stopniowo budowaliśmy nasze umiejętności posługiwania się językiem angielskim, w którym nabraliśmy prawdziwej płynności i poznaliśmy bardziej specyficzne słownictwo z zakresu różnych przedmiotów – mówi Julia Wróblewska. – Dodatkowo, większość wiedzy na bieżąco mieliśmy okazję stosować w praktyce przy projektowaniu i wykonywaniu różnych eksperymentów. Dzięki temu pisanie m.in. prac badawczych jest dużo łatwiejsze. Powiedziałabym, że program MYP skupia się na przekazywaniu wiedzy, ale też rozwijaniu wielu cech potrzebnych nie tylko w szkole. Uczy organizacji pracy, otwierania się na nowe perspektywy, refleksji (niezbędnej do efektywnej nauki oraz wykształcenia postawy świadomych obywateli globalnej społeczności), ale też ciekawości świata i umiejętności tak zwanego „researchu”, aby ciągle zadawać pytania i wiedzieć, gdzie szukać na nie odpowiedzi. To wszystko chyba najbardziej się objawiło przy okazji tworzenia personal project, gdzie poszukiwanie nowych informacji, systematyczność i ciągłe przemyślenia o tym, jak można zrobić coś lepiej, doprowadziły do powstania różnorodnych produktów. Ja na przykład napisałam książkę, która uczyła historii z perspektywy moich przodków oraz zawierała wskazówki dotyczące poszukiwań genealogicznych, tak aby każdy czytelnik sam mógł w ten sposób odkrywać przeszłość. Wydaje się, że to ogromny nakład pracy. Jednak jeśli wybierzemy coś, co nas interesuje, to dzięki systematyczności i pomocy supervisora możemy na koniec podziwiać z satysfakcją efekty pracy, która była przyjemnością.

Jak wygląda rekrutacja do klasy MYP?

By zostać uczniem pierwszej klasy o profilu  MYP w „Trójce”, trzeba dobrze napisać sprawdzian z języka angielskiego, a pozostałe kryteria są takie same, jak w przypadku innych ogólnodostępnych oddziałów klas pierwszych w III LO. 

Małgorzata Chudzińska,
Wydział Edukacji
UM Gdynia

Poprzedni artykułekoKajak – poznaj Gdańsk od strony wody i pomóż środowisku
Następny artykułGdynia: sile wspólnoty podczas debaty Kongresu Obywatelskiego
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze