Najsilniejsi i najbardziej kreatywni liderzy branży gastronomicznej, którzy ze swoimi restauracjami przetrwali najtrudniejsze chwile pandemii, dzielą się swoim doświadczeniem, aby pomóc innym restauratorom w czasie lockdownu. Trwa konferencja online MADE FOR Restaurant 2021, której przyświeca wiele mówiące hasło „Fighters”. W programie nie tylko eksperckie dyskusje i debaty, ale i prezentacje firm z branży gastronomicznej, które sprostały nagłym kryzysom.

Dla restauratorów i szeroko pojętej branży gastronomicznej ostatni rok był w zasadzie ciągłą walką o przetrwanie. Stąd tytuł „Fighters”, którym opatrzono tegoroczną edycję branżowego wydarzenia MADE FOR Restaurant – ze względu na okoliczności odbywającego się nie w Gdyni, ale w całości w formule online, z bezpłatnym dostępem dla wszystkich zainteresowanych.

Wojownicy z branży gastro

O prawdziwych wyczynach, jakimi było przemodelowanie działalności barów i restauracji pod sanitarne obostrzenia, ale i o perspektywach na odbudowę całej branży od wtorkowego poranka debatują eksperci z gastronomicznej (i nie tylko) pierwszej ligi. Do nich dołączają przebojowi restauratorzy, który przetrwali nierówną walkę z pandemią i dzielą się dobrymi praktykami.

Partnerem wydarzenia jest miasto Gdynia, a uczestników konferencji powitała wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki – Katarzyna Gruszecka-Spychała.

– Gdynia to niewątpliwie miasto „fighterów”, dlatego myślę, że edycja „Fighters” wyjątkowo do nas pasuje, a nawet jeśli nie, to po prostu restauracje, gastronomia i turystyka pasują do Gdyni. Mam nadzieję, że widzimy się tutaj po raz kolejny i nie ostatni – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.



Restauratorzy uczą się nowych zachowań

Wiceprezydent Gdyni była też jedną z panelistek podczas pierwszej debaty w ramach MADE FOR Resturant, którą poprowadziła Agnieszka Małkiewicz z FOR Solutions. O sytuacji statystycznego polskiego restauratora wypowiadali się eksperci i naukowcy, w tym m.in. Marcin Mączyński z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Jarosław Uściński z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni, reprezentujący miasto Kraków dr Bartłomiej Walas oraz Anna Czarczyńska z Akademii Leona Koźmińskiego.

– Odrodzenie tego sektora jest przewidywane, przynajmniej w krajach południowych, już w połowie roku, już wtedy, kiedy wróci sezon turystyczny. Niekoniecznie będą to te same osoby i te same miejsca, bardzo wiele miejsc po prostu się zamyka. Zmieniają się kierunki i sposoby funkcjonowania, natomiast restauratorzy też uczą się nowych zachowań, wprowadzają bardzo dużo innowacji. Widać bardzo duży popyt odłożony, czyli ludzie chcą się spotykać, tylko muszą mieć pewność, że to jest bezpieczne – mówiła w odniesieniu do sytuacji w Europie Anna Czarczyńska z Akademii Leona Koźmińskiego.

– Staraliśmy się zachęcać naszych mieszkańców do tego, aby korzystali z usług znanych im do tej pory, ale w nieco innej formie. Początkowo przede wszystkim chodziło o wynosy i dowozy, a z czasem, gdy lockdown uległ poluzowaniu – także o bezpieczne formy korzystania z restauracji. Mieliśmy też akcje specjalne, które cieszyły się ogromnym powodzeniem. Spoglądamy w przyszłość z przekonaniem, że w przypadku branży gastronomicznej, może nieco mniej niż w branży hotelarskiej, dużym wyzwaniem jest odbudowanie popytu. Pewne ryzyko widzimy w odpływie wykwalifikowanej kadry, którą prawdopodobnie nie tak łatwo będzie ponownie ściągnąć – zaznaczyła w dyskusji Katarzyna Gruszecka-Spychała.



Nagrody dla walczących o przetrwanie

Wśród tematów poruszanych podczas tegorocznego MADE FOR Restaurant pojawił się też #SaveTheFork, czyli przegląd tego, jak blogosfera i influencerzy wsparli gastronomię. W restarcie działalności może też pomagać technologia, stąd prezentacja systemu rezerwacji mojstolik.pl i spółdzielni knajp.pl.

Kluczowy element wydarzenia to jednak nagrody. Walczą o nie reprezentanci łącznie 20 restauracji i barów z całej Polski wyłonionych na podstawie ankiet. Stawka to stypendium biznesowe MADE FOR Restaurant i tytuł ,,Fightera 2021 roku”. O tym, kto zostanie zwycięzcą, decyduje profesjonalne jury oraz uczestnicy wydarzenia.

Wśród prezentacji wyjątkowo odpornych na pandemię restauratorów nie zabrakło też gdyńskich akcentów. O swoich rozwiązaniach i przepisach na prowadzenie biznesu opowiedzieli Jan Kilański z gdyńskiego NEON-u i Maciej Kamiński z Tapas Barcelona.

Nic straconego dla tych, którzy są związani z branżą gastro i przeoczyli wtorkową transmisję. Po 20 kwietnia uczestnicy będą mogli ponownie obejrzeć nagrania i zapoznać się z materiałami pokonferencyjnymi – będą one dostępne na konferencyjnej platformie przez miesiąc. W najbliższym czasie zostanie też opublikowany e-raport na temat prowadzenia działalności w czasie pandemii.

Szczegółowe informacje, program i więcej na temat MADE FOR Restaurant na stronie internetowej organizatora.

Kamil Złoch
UM Gdynia

Nasza Dieta
Poprzedni artykułWażne zmiany w Tarczy Antykryzysowej. Z dotacji będzie mogło skorzystać więcej firm
Następny artykułRzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób badania profilkatyczne!
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze