Koniec z elektrycznymi hulajnogami blokującymi chodniki i porzucanymi przez użytkowników w nieodpowiednich miejscach. Gdynia zawrze pierwsze porozumienie z operatorem systemu, które uporządkuje obecność popularnych jednośladów w przestrzeni miasta. Hulajnogi otrzymają całą siatkę specjalnie wyznaczonych miejsc do parkowania, które nie będą już zabierać miejsca pieszym ani rowerzystom.
Nadeszła pora na uporządkowanie kwestii związanych z działaniem elektrycznych hulajnóg wypożyczanych „na minuty”. Coraz bardziej popularny środek transportu, który idealnie nadaje się do pokonania tzw. pierwszej i ostatniej mili jest obecny na gdyńskich ulicach już od wielu miesięcy.
Niestety, wcześniejszy brak szczegółowych zasad dotyczących tego, jak operatorzy systemu powinni zorganizować wypożyczanie i oddawanie hulajnóg sprawił, że częstym widokiem były małe pojazdy pozostawione np. na środku chodnika, na drodze rowerowej czy przy ruchliwych przejściach dla pieszych.
Parkingi dla hulajnóg
Teraz funkcjonowanie mikromobilności w Gdyni, czyli e-hulajnóg na minuty ma się zmienić. Miasto zawrze porozumienie z operatorami, które będzie dotyczyć m.in. kwestii ich parkowania na terenie Gdyni.
– W porozumieniu z operatorami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój „hulajnogowej mobilności” z Gdańska i Sopotu jesteśmy w trakcie wyznaczania miejsc do parkowania, które pomogą miastu uporządkować przestrzeń publiczną i uporać się z chaosem powodowanym przez porzucane obecnie w dowolnym miejscu pojazdy. Wyznaczone miejsca zostaną wyrysowane w najbliższych miesiącach, w pierwszej kolejności w Śródmieściu Gdyni i staną się naturalnym miejscem oddawania hulajnóg – wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Również sami organizatorzy usług mają zachęcać wypożyczających do korzystania z wyznaczonych przez miasto miejsc, np. poprzez premie dla użytkowników aplikacji.
Dane zasugerują najlepsze rozwiązania
Ze względu na potrzebę efektywnego wykorzystania przestrzeni w centrum miasta nowe miejsca do parkowania hulajnóg nie będą wyznaczane kosztem przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Gdynia chce oprzeć się na doświadczeniu miast zachodnich i wskazówek samych operatorów – w tym mają pomóc m.in. regularnie przekazywane dane na temat popularności i ruchu użytkowników, które wskażą najbardziej oblegane lokalizacje czy miejsca idealne dla nowych parkingów.
Dzięki temu uda się zbudować gęstą siatkę miejsc zdawczo-odbiorczych dla hulajnóg, możliwie blisko stojaków rowerowych, ale jednocześnie nie ingerujących w ich przestrzeń. Parkingi dla hulajnóg pojawią się też w Strefach Płatnego Parkowania, gdzie jednoślady będą dobrą i ekologiczną alternatywą dla przemieszczania się po mieście.
Porozumienie z operatorami udało się wypracować dzięki toczonym przez ostatnich kilkanaście miesięcy rozmowom. Współpracę dotyczącą e-hulajnóg po stronie miasta będzie nadzorował Referat Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta Gdyni.
Kamil Złoch
UM Gdynia