Pieszy wchodzący na przejście będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem – z wyjątkiem tramwaju. Kierowcy i przechodzący przez jezdnię mają zakaz używania telefonów komórkowych lub innych urządzeń, które rozpraszają uwagę. Bez względu na porę dnia, na terenie zabudowanym będzie obowiązywała prędkość 50 km/h. Między innymi takie zmiany zawiera nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.
W piątek, 5 marca prezydent Andrzej Duda podpisał zmiany w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”. Nowelizacja ma zapewnić większe bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim pieszych przechodzących przez jezdnię.
Rozmowy na temat ustawowej ochrony pieszych rozpoczęły ruchy miejskie, które od lat diagnozują patologie na polskich drogach. Szczególnie w miastach, gdzie ruch pieszy jest intensywny, a mobilność istotna z perspektywy rozwoju. Z raportu opublikowanego niedawno przez Ministerstwo Infrastruktury płyną zatrważające dane. Między innymi o tym, że około 80% kierowców przekracza dopuszczalną (czyli 50km/h) prędkość w terenie zabudowanym. Niestety tylu również nie zdejmuje nogi z gazu, zbliżając się do przejścia dla pieszych. Podpisana nowelizacja jest więc symbolicznym krokiem w kierunku przeniesienia odpowiedzialności za bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej z niechronionych uczestników ruchu na głównych sprawców wypadków.
– Bardzo pożądanym kierunkiem zmian w miastach, również w Gdyni, jest wyznaczanie obszarów jeszcze większego ograniczenia prędkości – do 40, 30, a nawet 20km/h. W Gdyni takie strefy wyznaczane są przede wszystkim w śródmieściu i w sąsiedztwie szkół, czyli tam, gdzie ruch pieszy jest pożądany i powinien być traktowany priorytetowo. Za dostosowaniem przepisów powinna iść także zmiana w organizacji ruchu oraz przebudowa infrastruktury, na przykład zmiana geometrii skrzyżowań, zawężanie wlotów i pasów jezdni, skracanie długości przejść dla pieszych czy dodatkowe oświetlenie. I tak się stopniowo dzieje – informuje Barbara Marchwicka, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. przestrzeni publicznych.
Poza korzystnymi zmianami w prawie oraz realnym wdrażaniem zasad projektowania uniwersalnego przy remontach lub przebudowach infrastruktury drogowej, konieczna jest także zdecydowana postawa mieszkańców. Są w mieście obszary, w których szczególną rolę odgrywają osoby poruszające się pieszo i dlatego to im należy się pierwszeństwo. Chodzi nie tylko o rejony przejść dla pieszych, ale także strefy zamieszkania, współdzielone, ulice handlowe, centra dzielnicowe czy obszary zabytkowe.
Ciekawostką jest, że im szybciej człowiek się porusza, tym jego oko ma węższy kąt widzenia. I tak na przykład przy prędkości 50km/h – wynosi on około 100 stopni. U kogoś, kto stoi – kąt widzenia ma niemal 200 stopni. A przy prędkości 130 km/h to jest tylko 30 stopni. Co oznacza, że im wolniej jedziemy, tym uważniej możemy obserwować otoczenie, a to jest w mieście bardzo ważne.
– W Gdyni proces ten rozpoczął się w rejonie ul. Świętojańskiej, parku Rady Europy czy skweru Kościuszki, ale także w nadmorskiej części Orłowa. Jednak to wszystko wymaga czasu, bo opiera się na zmianie nawyków i poszerzającej się świadomości oraz uważności wśród użytkowników przestrzeni publicznych – dodaje Marchwicka.
Od czerwca pieszy ma pierwszeństwo
Zgodnie z nowymi regulacjami, pieszy zbliżający się do przejścia będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem. Wyjątek to tramwaje. Jednocześnie każdy kierowca – zbliżając się do pasów – będzie musiał zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego.
Zakaz używania telefonów komórkowych
Ustawa wprowadza także zakaz używania na pasach telefonów komórkowych oraz innych urządzeń wpływających na prawidłową percepcję, zwłaszcza tę wzrokową. Zasada ta obowiązuje zarówno pieszych, jak i kierowców.
Stała prędkość pojazdów – bez względu na porę dnia
Ponadto nowelizacja przepisów „Prawa o ruchu drogowym” określa dopuszczalną prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym na 50 km/h niezależnie od pory dnia. Dotychczas w nocy (w godzinach 23:00-5:00) dopuszczalna prędkość na takim obszarze wynosiła 60 km/h.
Zachowaj odstęp
Zmiany dotyczą także obowiązku zachowania odpowiedniej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Kierowca musi zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odległość ta, wyrażona w metrach, nie może być mniejsza niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Obowiązek zachowania minimalnego odstępu nie obowiązuje wyłącznie podczas manewru wyprzedzania.
Zmiany w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” wejdą w życie 1 czerwca br.
Magdalena Śliżewska
Fot. Paweł Kukla
Źródło: prezydent.pl