Spółka Unifeeder uruchamia nowe, regularne połączenie między Morzem Północnym i Bałtykiem. W tej sposób więcej towarów z Wysp Brytyjskich będzie trafiać do Polski drogą morską, a konkretniej – przez Port Gdynia. To odpowiedź rynku na utrudnienia związane z tzw. Brexitem, czyli zmianami w przepisach handlowych po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.
Statki handlowe będą wypływać z Gdyni w poniedziałki, a w piątki lub soboty dopływać do portu w Londynie. Regularne, cotygodniowe połączenia między Portem Gdynia, a londyńskim DB World London Gateway to reakcja rynku transportowego na zmiany w prawie po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.
Gdyński port liczy dzięki temu na kolejne wzrosty przeładunków, które dają wymierne korzyści, a firmy odpowiedzialne za regularne transporty towarów z Wysp Brytyjskich – na uniknięcie kłopotliwych zatorów na przejściach granicznych, w których w ostatnich miesiącach utknęło wielu kierowców. Ich przyczyną były aktualne restrykcje sanitarne, ale także odprawy i kontrole celne funkcjonujące na innych niż do tej pory zasadach, takich samych jak w przypadku handlu międzynarodowego np. z Chinami. Branża woli w tej sytuacji korzystać z transportu morskiego.
– Nowe połączenie potwierdza dobrą kondycję Portu Gdynia, który pomimo ogromnych wyzwań, zakończył 2020 rok ze wzrostem 2,9% w stosunku do 2019 roku, a wzrost w przeładunkach kontenerów wyniósł 0,9% r/r. Kolejne regularne połączenie jest dowodem na niesłabnące zapotrzebowanie na transport skonteneryzowany, w obliczu którego budowa Portu Zewnętrznego zdaje się być koniecznością – zaznaczył w wypowiedzi dla branżowego portalu intermodalnews.pl Marcin Wojciechowski, kierownik działu marketingu i komunikacji korporacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Za nowe połączenie, które ułatwi transport między Wielką Brytanią i Polską jest odpowiedzialna spółka Unifeeder – międzynarodowa firma logistyczna, która już od lat realizuje regularne połączenia feederowe (przeładunki z mniejszych na większe statki) w basenie Morza Północnego i Morza Bałtyckiego, w tym połączenia z Gdyni do Hamburga, Immingham, Sankt Petersburga, Oslo, Aarhus czy Rotterdamu.
Cotygodniowe połączenie między Gdynią a Londynem będzie realizowane w ramach pętli obejmującej także wspomniany Sankt Petersburg, Bremerhaven i Antwerpię. Port Gdynia tym samym dołączył do już istniejącej siatki połączeń Unifeedera między krajami Unii Europejskiej a Wielką Brytanią.
Kamil Złoch
UM Gdynia