Złodzieje nie ustają w próbach kradzieży i wymyślają nowe sposoby oszustw. Ich ofiarami najczęściej padają seniorzy. W ramach trwającej od 2019 roku kampanii „STOP!” gdyński samorząd oraz Komenda Miejska Policji w Gdyni zwiększają świadomość starszych mieszkanek i mieszkańców i informują, jak nie paść ofiarą złodziei.
Ogólnogdyńska kampania społeczna „STOP!” rozpoczęła się w grudniu 2019 roku. Dzięki współpracy miasta z Komendą Miejską Policji w Gdyni seniorzy otrzymują informacje przestrzegające ich przed oszustami.
– Oszuści stale modyfikują sposoby działania i próbują wykorzystać zaufanie starszych mieszkańców naszego miasta. Dostrzegamy ten problem, dlatego prowadzimy wraz z funkcjonariuszami działania, mające na celu uświadamianie seniorów i zapobieganie konsekwencjom działań złodziei – wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – Ogromną pracę w tym zakresie wykonuje także Centrum Aktywności Seniora, które przestrzega i zwiększa świadomość seniorek i seniorów.
Pracownicy CAS-u od marca ubiegłego roku przeprowadzili 55 tysięcy rozmów telefonicznych z seniorami.
– Nasi pracownicy codziennie kontaktują się z seniorkami i seniorami związanymi z Centrum Aktywności Seniora. Oprócz ubiegłorocznej próby podszywania się pod pracowników CAS-u i oferowania seniorom pulsoksymetrów, zgłoszono nam jedną niebezpieczną sytuację związaną z próbą kradzieży – mówi Bożena Zglińska, dyrektorka gdyńskiego CAS. – W tym tygodniu rozmawiałam z jedną z animatorek, która poinformowała mnie, że mieszkanka Gdyni została oszukana przez złodzieja, podszywającego się pod pracownika banku. Oszust nakłonił seniorkę, aby w okienku wpłaciła pieniądze na podany przez niego numer konta, argumentując, że ze względu na przepisy jej dotychczasowy rachunek musi zostać zamknięty. Kobieta przelała środki, a po powrocie do domu zadzwoniła do swojej córki i opowiedziała jej o całej sytuacji. Okazało się, że seniorka padła ofiarą złodzieja. Niestety, pieniędzy nie udało się odzyskać.
Dyrektorka Centrum Aktywności Seniora podkreśla także, że seniorzy związani z CAS wiedzą, jak chronić się przed takimi sytuacjami.
– Staramy się, aby seniorzy byli na bieżąco informowani o sposobach działania oszustów. Osoby związane z Centrum Aktywności Seniora stale wymieniają się informacjami, mają ze sobą kontakt zarówno telefoniczny, jak i na platformach społecznościowych, gdzie również informują się i ostrzegają. Mamy jednak świadomość, że oszustwa mogły dotknąć osoby, które do tej pory nie korzystały z naszej oferty – mówi Bożena Zglińska.
O tym, że czujność i ostrożność są potrzebne, świadczą statystyki. Tylko w ubiegłym tygodniu gdyńska policja poinformowała o trzech przypadkach oszustw, jakich dopuszczono się na seniorach. Tym razem złodzieje zdobyli zaufanie starszych osób, udając funkcjonariuszy. Ofiarą złodziei padł 81-letni gdynianin.
– W środę, 27 stycznia około godz. 10.00 do mieszkania 81-latka weszło dwóch mężczyzn, którzy oznajmili, że są policjantami. W trakcie, gdy jeden z nich prowadził rozmowę z seniorem, drugi ukradł dwa telefony komórkowe oraz pieniądze – wyjaśnia Komenda Miejska Policji w Gdyni.
Tego samego dnia około godz. 14.00 doszło do kolejnego oszustwa. Tym razem ofiarą padła 78-letnia kobieta, do której zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta. Oszust wzbudził jej zaufanie i nakłonił ją, aby wyrzuciła przez okno reklamówkę ze złotymi monetami i sztabkami złota. Zarówno 78-latka, jak i 81-latek szybko zorientowali się, że zostali oszukani i zgłosili sprawę gdyńskiej policji.
Również w poniedziałek, 27 stycznia 67-letnia mieszkanka Gdyni odebrała telefon od osoby podającej się za funkcjonariusza policji. Podczas rozmowy mężczyzna doprowadził do tego, że kobieta przekazała mu ponad 30 tys. złotych.
– Oszust poinformował kobietę o tym, że pracownicy banku kradną pieniądze i tak pokierował kobietę, że ta wypłaciła ponad 30 tys. zł i zgodnie z instrukcją zawiozła je do Gdańska. Tam ponownie odebrała połączenie, tym razem od fałszywego prokuratora, który polecił przekazać pieniądze mężczyźnie, który powie ustalone wcześniej hasło. Seniorka oddała pieniądze oszustowi i wróciła do domu. O tym, że została oszukana, zorientowała się po fakcie – wyjaśnia Komenda Miejska Policji w Gdyni.
O ostrożność apelują gdyńscy policjanci: – Pamiętajmy, aby zawsze zamykać drzwi na klucz. Pamiętajmy również, że policjanci nigdy nie proszą o przekazanie biżuterii lub pieniędzy i nigdy nie zadzwonią z takim żądaniem. Apelujemy, aby zawsze zamykać drzwi na klucz. Oszuści działają cały czas, dlatego zadbajmy o swoje bezpieczeństwo bez względu na porę dnia.
Policjanci zatrzymali sprawcę, który wyłudził od 67-latki pieniądze. 39-latek został zatrzymany w Warszawie, skąd przewieziono go do gdyńskiego aresztu. Nad dwiema pozostałymi sprawami funkcjonariusze nadal pracują.Dlatego warto wiedzieć, jak chronić się przed oszustami. Sprawcy często wykorzystują ufność i wrażliwość starszych osób, próbują budować zaufanie w rozmowie. Powołują się na organizacje, instytucje lub służby, którym seniorzy ufają i manipulują rozmową tak, aby ofiara natychmiastowo podjęła decyzję o przekazaniu oszczędności. Sprawcy bardzo często posługują się słowami budującymi napięcie i nakłaniają ofiary do decyzji pod wpływem emocji. Z tego powodu warto rozmawiać z bliskimi i uświadamiać ich o sposobach działania oszustów. W ramach przestrogi można przytaczać historie, które zdarzyły się w okolicy, lub które dotyczą znajomych osób. Pamiętajmy także, aby przestrzegać seniorów przed spontanicznym podejmowaniem decyzji związanych z przekazaniem komuś pieniędzy lub informowaniem o swoich finansach. W takich przypadkach zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania.
Jak reagować, gdy mamy podejrzenie, że ktoś chce nas oszukać?
* nie przekazywać pieniędzy, ani nie podpisywać żadnych dokumentów,
* zadzwonić do osoby bliskiej lub pod inny znany numer telefonu.
Można też powiadomić policję:
Komenda Miejska Policji, ul. Portowa 15, tel. alarmowy 112
tel. oficera dyżurnego: 47 74 21 222,
Komisariat Policji Śródmieście: ul. Waszyngtona 11, tel. 47 74 21 155,
Komisariat Policji Redłowo: ul. Korczaka 1a, tel. 47 7521 255,
Komisariat Policji Chylonia: ul. Owsiana 5, tel. 47 74 21 355,
Komisariat Policji Karwiny: ul. Korczaka 1A, tel. 47 74 21 455,
Komisariat Policji Oksywie: ul. Zielona 17B, tel. 47 74 21 555,
Komisariat Policji Chwarzno: ul. Staniszewskiego 1A, tel. 47 74 21 655.