Dwie sale, 26 stanowisk obsługi, duża, komfortowa poczekalnia, dostępne miejsca parkingowe oraz dogodny dojazd to tylko niektóre zalety nowego Zespołu Obsługi Mieszkańców (ZOM), który mieści się w budynkach Amber Expo przy ul. Żaglowej 11. Od poniedziałku, 1 lutego ZOM nr 5 rozpocznie obsługę mieszkańców w zakresie rejestracji pojazdów. Przeniesie się tu Wydział Komunikacji, który dotychczas funkcjonował w ZOM nr 1 przy ul. Partyzantów. W środę, 27 stycznia nową placówkę odwiedziła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
W piątek, 29 stycznia obsługę mieszkańców kończy Wydział Komunikacji, który mieścił się w ZOM nr 1 przy ul. Partyzantów 74. Od 2001 roku mieszkańcy mogli załatwiać tu formalności związane z rejestracją pojazdów i praw jazdy. Liczba obsługiwanych tam klientów systematycznie rosła i zaczęła przekraczać techniczne możliwości tej placówki. Do tej pory w ZOM przy ul. Partyzantów obsłużonych zostało ponad 180 tys. osób, z czego aż 67 tys. spraw dotyczyło kwestii komunikacyjnych. Dla porównania: w ZOM nr 3 w Urzędzie Miejskim obsługiwanych jest łącznie 79 tys. osób, a w ZOM nr 2 przy ul. Milskiego 1 – 87 tys. osób. Stało się jasne, że Wydział Komunikacji działający przy ul. Partyzantów potrzebuje obszerniejszej, wyposażonej w większą liczbę punktów obsługi, siedziby. Stąd decyzja o utworzeniu nowej placówki, która przejmie obsługę mieszkańców, korzystających dotychczas z punktu zlokalizowanego we Wrzeszczu.
ZOM nr 5
– Nowy Zespół Obsługi Mieszkańców nr 5 to kolejne udogodnienie dla mieszkańców Gdańska. Obsługa kierowców i właścicieli pojazdów będzie się teraz odbywała w dużo bardziej komfortowych warunkach niż przy ul. Partyzantów. Dużo większa powierzchnia to więcej przestrzeni dla klientów, wygodny, duży parking i dostosowanie stanowisk do nowych, pandemicznych wymogów. Rocznie obsługujemy blisko 100 tys. osób ze sprawami dotyczącymi pojazdów – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Od poniedziałku, 1 lutego 2021 urzędnicy rozpoczną obsługę mieszkańców w zakresie rejestracji pojazdów w ZOM nr 5 na ul. Żaglowej 11.
W nowym Zespole Obsługi Mieszkańców dostępnych jest łącznie 26 stanowisk obsługi mieszczących się na dwóch salach. Ze wszystkich dostępnych stanowisk 10 przeznaczonych zostało do obsługi Klientów instytucjonalnych czyli dealerów samochodowych, firm leasingowych oraz pośredników. Kolejne 2 stanowiska przewidziane są do obsługi praw jazdy, a aż 14 do obsługi bezpośredniej mieszkańców w zakresie rejestracji pojazdów. Docelowo punkt przy Żaglowej będzie w stanie obsłużyć około 400 osób dziennie. Zaletami nowej placówki są dogodny dojazd, zarówno samochodem jak i komunikacją miejską oraz duża liczba miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu.
Rejestracja przez telefon, wkrótce przez Internet
Od poniedziałku, 1 lutego w placówce przy Żaglowej 1 możliwa będzie rejestracja pojazdów nowych i sprowadzonych z zagranicy, po uprzednim umówieniu wizyty telefonicznie. Już od dziś mieszkańcy mogą dzwonić pod dotychczasowy nr tel. 58 323 7170 w celu ustalenia dogodnego dla nich terminu na wizytę. Z uwagi na obostrzenia epidemiologiczne klienci umawiani są co 20 minut.
Bez konieczności umawiania wizyty wydawane będą dowody rejestracyjne klientom, którzy dotychczas dokonywali rejestracji pojazdów w ZOM nr 1 przy ul. Partyzantów 74.
W lutym planowane jest uruchomienie rezerwacji internetowych przez stronę www.gdansk.pl lub pod telefonami Gdańskiego Centrum Kontaktu, wg dotychczasowych zasad. Mieszkańcy umawiani będą na konkretne godziny w odstępach 20-minutowych, aby podczas wizyty możliwe było zachowanie reżimu sanitarnego. Od poniedziałku, 25 stycznia ruszyła już obsługa klientów instytucjonalnych.
Bez zmian w zakresie rejestracji pojazdów i wydawania praw jazdy działają Zespoły Obsługi Mieszkańców na ul. Milskiego 1 oraz ul. Wilanowskiej 2. W roku 2020 Wydział Komunikacji, pomimo ograniczeń epidemiologicznych wydał ponad 95 000 decyzji w zakresie rejestracji pojazdów.
Pozostałe Zespoły Obsługi Mieszkańców
Oprócz ZOM nr 5, w Gdańsku działają jeszcze 4 Zespoły Obsługi Mieszkańców, zlokalizowane w różnych dzielnicach miasta:
- ZOM nr 1 we Wrzeszczu przy ulicy Partyzantów 74. Tutaj znajduje się punkt kancelaryjny urzędu, załatwimy też sprawy meldunkowe, związane z dowodem osobistym czy działalnością gospodarczą. W tym punkcie można również potwierdzić Profil Zaufany.
- ZOM nr 2 na Chełmie przy ul. Milskiego 1, gdzie mieści się Wydział Komunikacji – tam załatwić można wszelkie sprawy związane z rejestracją pojazdów.
- ZOM nr 3 w Śródmieściu Gdańska, w głównej siedzibie Urzędu. Tutaj nie tylko możemy się zameldować czy uzyskać dowód osobisty, ale również uzyskać akt urodzenia albo pomoc w wypełnieniu formularza w sprawie podatku od nieruchomości. Działa też punkt kancelarii urzędu.
- W budynku głównym urzędu mieści się również Urząd Stanu Cywilnego (USC), w którym możemy zgłosić chęć zawarcia związku małżeńskiego, sprawy związane z narodzinami, zgonami, zmianą nazwisk lub imion oraz uzyskamy odpis aktu stanu cywilnego.
- ZOM nr 4 na Chełmie, przy ul. Wilanowskiej 2. W tym miejscu działa punkt kancelaryjny, odbierzemy prawo jazdy, zameldujemy się, uzyskamy dowód osobisty lub załatwimy sprawy związane z działalnością gospodarczą. Tak jak we Wrzeszczu, również tutaj znajduje się punkt potwierdzający Profil Zaufany.
Dodatkowo, poza Zespołami Obsługi Mieszkańców, funkcjonują dwa punkty Wydziału Gospodarki Komunalnej – oba we Wrzeszczu, przy ul. Partyzantów. Pod numerem 36D załatwimy sprawy związane z gospodarką odpadami, np. złożymy deklarację śmieciową, natomiast przy ul. Partyzantów 74B funkcjonuje referat lokalowy, rozpatrujący wnioski o przydział komunalnego lokalu mieszkalnego.
W obu powyższych lokalizacjach ze względów bezpieczeństwa również wymagana będzie rezerwacja terminu wizyty.
Sprawna obsługa mimo pandemii
Urząd Miejski w Gdańsku podczas pandemii nieprzerwanie realizuje wszystkie zadania. Ze względu na działania ograniczające rozprzestrzenianie się wirusa COVID19, najbezpieczniejszym sposobem kontaktu z urzędem, jest kontakt przez Internet lub telefon. Zwykłe pisma, skargi i wnioski – można wysyłać e-mailem na adres umg@gdansk.gda.pl. Sprawy wymagające naszego podpisu, możemy załatwić bez wychodzenia z domu za pośrednictwem Platformy ePUAP – przy użyciu portalu https://www.gov.pl/. To rozwiązanie najbezpieczniejsze i najszybsze. Wymaga ono potwierdzenia on-line tożsamości podpisem elektronicznym, co można zrobić na kilka sposobów:
- Profil Zaufany – bezpłatna alternatywa dla bezpiecznego podpisu elektronicznego,
- potwierdzenie tożsamości za pośrednictwem bankowości internetowej,
- nowe dowody osobiste, wydawane z warstwą elektroniczną.
Elektronicznie można złożyć np. wniosek o dowód osobisty czy zawiadomienie o sprzedaży pojazdu. W sprawach wymagających osobistej wizyty w urzędzie, czynne są również Zespoły Obsługi Mieszkańców, w których można załatwić sprawy takie jak, np. wymiana dowodu osobistego, zameldowanie się lub rejestracja pojazdu.
Pamiętajmy o rezerwacji wizyty
Przypomnijmy, że od 2018 roku w Urzędzie Miejskim w Gdańsku działa całodobowo, przez 7 dni w tygodniu, Gdańskie Centrum Kontaktu. Dzięki temu Klienci urzędu mają możliwość uzyskania informacji o sprawach urzędowych lub poinformowania o sytuacjach wymagających interwencji służb miejskich – telefonicznie, pod numerem 58 52 44 500, e-mailem na adres kontakt@gdansk.gda.pl lub korzystając z formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej GCK.
W celu zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa COVID 19, osobiste wizyty w Zespołach Obsługach Mieszkańców oraz USC wymagają wcześniejszej rezerwacji terminu.Od kwietnia ub. roku rezerwacji wizyty, we wszystkich sprawach obsługiwanych w Zespołach Obsługi Mieszkańców, można dokonać samodzielnie, w łatwy i wygodny sposób, na stronie internetowej www.gdansk.pl/rezerwacja lub telefonicznie (dla osób, które nie korzystają z Internetu) za pośrednictwem Gdańskiego Centrum Kontaktu – (58) 52 44 500. Szczegółowe informacje dotyczące obsługi.
Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku