Pierwsza baza techniczna Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg (LIZUD) została oficjalnie otwarta. Prezydent Wojciech Szczurek oraz wiceprezydent Marek Łucyk dokonali uroczystej odprawy pracowników działu LIZUD, pojazdów specjalnych oraz nowoczesnej infrastruktury bazy. To pierwszy sezon zimowy, w którym Gdynia samodzielnie utrzymuje największe ciągi komunikacyjne i wykorzystuje komunalną flotę aut.
– Mając na uwadze rosnące koszty utrzymania zimowego dróg oraz oczekiwania i potrzeby mieszkańców podjęliśmy decyzję i związane z tym ryzyko stworzenia własnego modelu utrzymania dróg. Było to wieloetapowe i bardzo wymagające przedsięwzięcie. Daliśmy radę i już teraz odnosimy pierwsze sukcesy. Dysponujemy nowoczesnym zapleczem technicznym w postaci bazy, fabrycznie nowymi pojazdami i profesjonalną kadrą. System LIZUD już teraz generuje nam spore oszczędności. To bardzo dobra prognoza finansowa dla gdyńskiego budżetu. Po zakończeniu sezonu zimowego przyjdzie kolej na statystyki i podsumowanie, ale już teraz widzimy, że komunalny model utrzymania miasta był dobrym wyborem– mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Profesjonalny zespół
Kilkudziesięcioosobowy zespół LIZUD od kilku miesięcy aktywnie uczestniczył w przygotowaniach do uruchomienia tegorocznej Akcji Zima oraz nowej bazy. W jego składzie są nie tylko wieloletni pracownicy ZDiZ, ale też nowe osoby z dużym doświadczeniem transportowym, technicznym i logistycznym. Dział LIZUD tworzą również zawodowi kierowcy, którzy przeszli specjalne szkolenia w zakresie obsługi nowoczesnych pojazdów Scanii czy ładowarek firmy Manitou. Teraz większość pracowników (kierownik bazy, konserwatorzy, dyspozytorzy) oraz kierowcy mają optymalne warunki do pracy na terenie bazy technicznej.
– Spotykamy się na terenie nowej bazy technicznej Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg jako kluczowym elemencie naszego innowacyjnego systemu utrzymania miasta. Wybudowaliśmy ją za kwotę ponad 4 milionów złotych, sfinansowaną w stu procentach z wojewódzkiego funduszu antycovidowego. Zainwestowaliśmy w wysokiej klasy pługi, posypywarki, ładowarki i polewaczki. Zatrudniamy profesjonalny i doświadczony zespół techniczny, z dyspozytorami i kierowcami aut specjalnych. Ponadto sami decydujemy o bardzo ważnym, środowiskowym aspekcie ekologicznego wykorzystania soli drogowej. Od końca listopada samodzielnie posypujemy główne ciągi komunikacyjne. I już teraz wiemy, że każda akcja posypywania dróg kosztuje nas kilkukrotnie mniej niż w latach ubiegłych! Jest zatem ekologicznie i ekonomicznie! – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Nowoczesna flota
Obecnie Gdynia dysponuje 16 pojazdami specjalnymi, które dostarczyła firma Dobrowolski ze Wschowej. Są to trzy oraz dwu-osiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w nowoczesny system rozpoznawania drogi i nawierzchni. Umożliwia on regulację gęstości i szerokości sypania soli, dzięki czemu procesy te są bardziej efektywne i ekologiczne. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton. Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Co istotne sterowanie pracą posypywarko–solarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.
Procesy załadunku obsługują teleskopowe ładowarki samojezdne francuskiej marki Manitou. Są to fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Gwarantują dużą zwrotność, a ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Wyposażone są w koła z oponami przemysłowymi przystosowanymi do jazdy przy pełnym obciążeniu. Ich parametry pozwalają podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. A w sezonie letnim zostaną wykorzystane do załadunku m.in. odpadów komunalnych oraz budowlanych. To sprzęt, który będzie wykorzystywany w trybie całorocznym.
Obecnie wszystkie pojazdy (łącznie 18 sztuk) stacjonują na bazie południowej. Ale po wybudowaniu drugiej, północnej bazy przy ul. Północnej, część z nich będzie obsługiwać północne dzielnice Gdyni właśnie z nowej lokalizacji.
– Wyrażam satysfakcję, ludzką radość i wyrazy uznania dla dużego grona profesjonalistów – pracowników i partnerów ZDiZ Gdynia, których dobra współpraca doprowadziła do widocznego dziś realnie efektu. To nasza pierwsza z dwóch planowanych baz technicznych w Gdyni. Baza, która umożliwia pełną koordynację procesów związanych z zimowym i letnim utrzymaniem dróg – to nie tylko parking aut specjalnych i magazyn soli – to przede wszystkim inteligentne centrum zarzadzania całą organizacją i zaplanowanymi procesami. Baza jest wyposażona w kluczowe elementy infrastruktury: znajduje się tu m.in. hala solna z wytwornicą i dystrybutorem solanki, waga przemysłowa i osprzęt wspierający. Tu stacjonuje 16 fabrycznie nowych pojazdów specjalnych oraz dwie ładowarki teleskopowe. Baza posiada też w pełni wyposażone zaplecze biurowo-sanitarne z inteligentnym stanowiskiem zarządzania i dyspozytorni. Można śmiało powiedzieć, że to obiekt referencyjny, który stanowi profesjonalną wizytówkę nie tylko systemu LIZUD Zarządu Dróg i Zieleni, ale też technicznej nowoczesności Gdyni – mówi Wojciech Folejewski, dyrektor ZDiZ.
1000 ton soli w hali
Najwyższym budynkiem bazy przy ul. Starochwaszczyńskiej jest namiot hali solnej o kubaturze 2 670 m2. Zabezpiecza on sól drogową przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Obiekt ma 15 metrów szerokości i prawie 10 metrów wysokości. Głębokość hali wynosi ponad 20 metrów
– Poszycie hali daje nam gwarancję, że składowana w niej sól drogowa pozostanie sypka i sucha, co umożliwi jej szybki załadunek. Powierzchnia hali umożliwia też komfortowe manewry dla naszych ładowarek teleskopowych, które ładują sól na nasze pojazdy specjalne – wyjaśnia Krzysztof Padykuła, kierownik działu LIZUD.
Obecnie w namiocie hali zmagazynowano 1000 ton soli. W sezonie 2020/2021 zostanie dostarczonych do Gdyni łącznie 5500 ton soli drogowej, 200 ton soli wypadowej oraz 20 ton chlorku wapnia. Zarówno sól drogowa, jak i wypadowa jest wymieszana z antyzbrylaczem. Z kolei chlorek wapnia będzie dostarczany w bezpiecznych, szczelnych workach typu big-bag, każdy o ładowności pół tony. Zarówno sól drogowa, wypadowa, jak i chlorek wapnia spełniają określone normy i atesty. Kolejne dostawy soli będą dokonywane sukcesywnie w zależności od potrzeb miasta.
Profesjonalne zaplecze socjalno-biurowe
Na terenie bazy postawiono nowocześnie wyposażone kontenery, które spełniają zarówno potrzeby sanitarne, jak i umożliwiają całodobową pracę zespołu. Kontenery podzielone są na strefy oddelegowane do pracy kierownika bazy oraz dyspozytora. Mają ponadto w pełni wyposażone zaplecze kuchenne, szatnie oraz łazienki. Wszystkie pomieszczenia są klimatyzowane i ogrzewane. Każdy kontener przystosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi do niego wygodna, szeroka rampa, a w środku zadbano o pomieszczenie higieniczno-sanitarne również spełniające powyższe wymagania.
Pozostała infrastruktura bazy
W sąsiedztwie kontenerów znajduje się parking zawierający miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz aut elektrycznych. Obok charakterystycznego, zielonego miejsca dla tzw. „elektryków” zamontowano punkt ich ładowania.
Na terenie bazy znajduje się też specjalna waga przemysłowa, zadaszone stanowiska obsługi codziennej pojazdów oraz kontener narzędziowy. Baza została ogrodzona, oświetlona latarniami z oprawami LED i zabezpieczona całodobowym monitoringiem.