Drugi mural w ramach kampanii Gdańsk bez plastiku ozdobił szkołę na gdańskiej Oruni. Pokazuje on, co może się stać, gdyby pewnego dnia z naszego otoczenia zniknęły zwierzęta. Czy jak dziewczynka z muralu Looneya karmilibyśmy powiewające na wietrze, przypominające ptaki jednorazowe foliówki? Wielkoformatowa praca ma w metaforyczny sposób zwracać uwagę na ekologię i problem nadmiaru plastikowych śmieci.
Tym razem płótnem niosącym ekologiczne przesłanie została jedna ze ścian Szkoły Podstawowej nr 19, przy ul. Emilii Hoene 6 w Gdańsku. W poniedziałek, 2 listopada na symbolicznym odsłonięciu muralu obecna była Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
– Gdańsk bez plastiku to kampania, która trwa już prawie 2 lata, ma wciąż kolejne odsłony i co najważniejsze, przynosi wymierne efekty. Badania prowadzone w Zakładzie Utylizacyjnym w Gdańsku pokazują, że coraz więcej gdańszczan poprawnie segreguje odpady. Kampania Gdańsk bez plastiku to także wyjście w przyszłość. Cieszę się, że możemy połączyć siły z wrażliwością zdolnego artysty i w oryginalny sposób, za pomocą muralu, przemówić do młodzieży. To nowoczesna forma przekazu w nowoczesnym mieście. – mówiła podczas wydarzenia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Efekty działań i ekologicznych warsztatów prowadzonych w szkołach sa zauważalne. Dzieci i młodzież znają zasady segregacji odpadów i stosują je w praktyce. Warto też pamiętać, że na ekologiczne zachowania składają sie małe gesty i zmiana przyzwyczajeń.
– Mam nadzieję, że dzieci, uczniowie, nauczyciele i rodzice widząc ten mural zastanowią się w sklepie kilka razy zanim skorzystają z jednorazowych siatek foliowych. Będą pamiętali, jakie to ma konsekwencje, szczególnie dla świata przyrody. – mówił Krzysztof Dudek, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 19 im. Zasłużonych Ludzi Morza, która zyskała mural.
Wizja miast bez zwierząt
Zwierzętom ciężko odróżnić pokarm od plastikowych odpadów, które stanowią dla nich zagrożenie. O swojej przewrotnej wizji i spojrzeniu na ekologię opowiedział także autor muralu.
– Namalowana na ścianie szkoły dziewczyna karmi jednorazowe foliówki jak ptaki. Przy nadmiarze plastiku, nadużywaniu go i nie utylizowaniu w prawidłowy sposób, siatki foliowe mogą fruwać po naszym mieście jak ptaki i przestaniemy je rozróżniać. Brak dbania o środowisko może spowodować z czasem tez wyginięcie zwierząt. Ten mural to ostrzeżenie, ale pokazane w łagodny i mam nadzieję ciepły sposób. – mówił Marek Looney Rybowski, twórca wielkoformatowego przekazu.
Cykl działań, ktore będą kontunuowane
Poza odsłonięciem muralu w Szkole Podstawowej nr 19 odbyło się rozstrzygniecie zorganizowanego przez miasto ekologicznego konkursu plastycznego dla klas 0-III. Każdy uczeń otrzymał także plakat z wizerunkiem muralu i 10 zasadami bez plastiku.
– Z pewnością będziemy nasz ekologiczny projekt kontynuować i rozwijać. Przypomnę, że to nie tylko zasady dla gospodarstw domowych, ale także wskazówki dla firm, zakładów pracy, a takim zakładem pracy jest także szkoła. Nie tylko mówmy o ekologii, ale także w praktyce dbajmy o środowisko, bo to pomoże nam ocalić naszą planetę. – mówiła podczas wydarzenia prezydent Dulkiewicz.
Pierwszy mural z cyklu prac powstał na budynku SP nr 27, przy ul. Srebrniki 10 w Gdańsku. Przedstawia chłopczyka, który wystrzela z procy plastikową butelkę. Tym samym w przewrotny, symboliczny sposób pozbywa się szkodliwego plastiku z otoczenia.
Autorem prac jest Marek LOONEY Rybowski, przedstawiciel sztuki graffiti działający od 1995 r. Współzałożyciel pierwszej trójmiejskiej grupy zrzeszających artystów graffiti (DSC). W 2008 r. ukończył Wydział Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Maluje na ścianach i płótnach posługując się przy tym sprayem, szablonem i pędzlami.
„Gdańsk bez plastiku” to kampania miejska, która wystartowała w lutym 2019 roku. Ma na celu propagowanie i wspieranie proekologicznych postaw wśród mieszkańców i przedsiębiorców. Prowadzone działania mają stopniowo edukować i zachęcać do zauważenia problemu i zmiany przyzwyczajeń. W czytelny sposób spisano 10 zasad dla mieszkańców i 5 zasad dla przedsiębiorców. Są to jasne wskazówki do zmiany codziennych nawyków i postaw gdańszczanek i gdańszczan, przedsiębiorców oraz turystów – zarówno tych z Polski, jak i z zagranicy.
Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku