Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami. Niektórzy z pewnością zdecydują się na zakup prezentów w Internecie. Warto więc pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa, aby nie dać się oszukać i nie kupić w wirtualnym sklepie przysłowiowego „kota w worku”.
Zakupy w Internecie zyskują na popularności. W obecnych czasach bardzo duża grupa konsumentów realizuje swoje pomysły na prezenty w sieci, gdzie ceny są często bardziej atrakcyjne niż w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Niestety, podobnie jak w świecie realnym, także i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Warto więc przestrzegać kilku zasad, aby zakupy były udane i bezpieczne.
- korzystajcie tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych;
- upewnijcie się, że sprzedawca jest godny zaufania – działa na rynku od dłuższego czasu, posiada pozytywne opinie wystawione przez innych nabywców, można łatwo się z nim skontaktować i ustalić, np. warunki reklamacji, czy też adres sklepu stacjonarnego;
- przy płaceniu kartą zwracajcie uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne – powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki oraz ciąg liter „https”. Jeżeli jest to możliwe, to zamówcie towar z opcją płatności przy odbiorze;
- otrzymując ofertę na skrzynkę e-mail, nie korzystajcie z załączonych/przesłanych linków. Bezpieczniej będzie, kiedy wpiszecie adres bezpośrednio w oknie przeglądarki, unikniecie w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy;
- uważajcie na super okazje, zbyt niska cena za w rzeczywistości drogi przedmiot powinna wzbudzić naszą czujność, dlatego że może się okazać, że pochodzi on z nielegalnego źródła lub jest uszkodzony;
- nie czekajcie z zakupami do ostatniej chwili, zamówcie towar z odpowiednim wyprzedzeniem, co da Wam możliwość spokojnego oczekiwania na dostawę i czas na ewentualną wymianę;
- jeśli pomimo zachowania zasad ostrożności, nie otrzymacie zamówionego towaru, spróbujcie w pierwszej kolejności nawiązać kontakt ze sprzedającym. Jeżeli będzie to niemożliwe, to zgłoście sprawę Policji, dołączając jednocześnie korespondencję prowadzoną ze sprzedawcą.
aps. sztab. Marcin Kunka