Jutro 2 czerwca na terenie powiatu starogardzkiego policjanci prowadzić będą działania kontrolno-prewencyjne pn. „Kaskadowy pomiar prędkości”. Akcja ma na celu zapewnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa, dlatego funkcjonariusze będą reagować, poza wykroczeniami w postaci przekroczenia prędkości, również na inne naruszenia przepisów ruchu drogowego.
W 2020 roku na drogach w naszym kraju doszło do ponad 23,5 tys. wypadków drogowych, z czego ponad 5500 powstało z powodu nadmiernej prędkości. Zdarzenia drogowe, którym towarzyszy zbyt duża szybkość pojazdu najczęściej kończą się tragicznie. Mimo tego, że główną przyczyną powstawania wypadków w poprzednim roku było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, to najwięcej osób zginęło w wyniku niedostosowania prędkości do warunków ruchu – w 2020 roku z tego powodu śmierć poniosło 856 osób.
Należy pamiętać, że nawet najbardziej bezpieczny samochód nie daje gwarancji na przeżycie kierowcy i pasażerom przy dużych prędkościach.
Policjanci, w ramach działań, będą prowadzić pomiary prędkości zarówno statycznie, jak i dynamicznie.
Szczególną rolę będą mieć policjanci z Zespołów pn. „SPEED”, których głównym zadaniem jest przeciwdziałanie niebezpiecznym zachowaniom na drodze takim jak m.in. przekraczanie prędkości. W służbie będą używali pojazdów wyposażonych w wideorejestrator, a także ręcznych mierników prędkości.
Największym nadzorem zostaną objęte m.in. miejsca, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków drogowych, których przyczyną jest nadmierna prędkość. Ponadto przypominamy, że przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym skutkuje zatrzymaniem prawa jazdy.
Apelujemy do kierujących, aby przestrzegali dozwolonych limitów prędkości, a także zmniejszali szybkość w miejscach, gdzie przepisy i zdrowy rozsądek wymagają zachowania szczególnej ostrożności. Taka wzmożona czujność niezbędna jest m.in. w okolicach przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów oraz w rejonie skrzyżowań.
Pamiętajmy! Bezpieczna prędkość to taka, która zapewnia kierującemu całkowite panowanie nad pojazdem oraz dostosowana do natężenia ruchu, obowiązujących ograniczeń prędkości, warunków atmosferycznych, stanu nawierzchni i własnych umiejętności.