Tak powstaje najwyższa w Polsce hala kadłubowa

Długość? 154 metry. Szerokość? 34 metry. Wysokość? 43 metry. Przeznaczenie? Integracja kadłubów fregat Miecznik. Najwyższa w Polsce hala stanęła w Gdyni. Na placu budowy trwają intensywne prace. W jej wnętrzu powstaną nowoczesne fregaty Miecznik.  

PGZ Stoczni Wojennej trwają prace nad budową hali kadłubowej. To najwyższa hala w Polsce (46 metrów wysokości z urządzeniami na dachu) o powierzchni zabudowy wynoszącej blisko 6 tysięcy metrów kwadratowych. W połowie lutego zamontowano bramę główną, która wraz z maszynownią waży 34 tony. Rozmiary budowli są tak imponujące, że można porównać ją do powierzchni aż trzech standardowych boisk do koszykówki. Hala jest przeznaczona do integracji kadłubów fregat Miecznik – zarówno z modułów powstających w Stoczni Wojennej, jak i dostarczanych przez partnerów konsorcjum. 

Największa inwestycja w historii stoczni 


Przypomnijmy: to największa inwestycja w ponad 100-letniej historii stoczni. Program Miecznik zakłada budowę trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Jednostki te mają zapewnić naszemu krajowi krytyczne zdolności obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej od strony Morza Bałtyckiego, zabezpieczenia kluczowych instalacji energetycznych (gaz, ropa i elektryczność), telekomunikacyjnych oraz portów i szlaków żeglugowych. 

Realizacja programu Miecznik wymaga nowoczesnej infrastruktury stoczniowej. Dlatego w PGZ SW budowane są właśnie dwie nowe hale oraz budynek socjalno-administracyjny. Pojawi się również wiele nowoczesnych maszyn i urządzeń. Wszystko to sprawi, że po zakończeniu programu inwestycyjnego PGZ Stocznia Wojenna stanie się najnowocześniejszą stocznią w Polsce. 

Trwają prace wewnątrz hali 


Tymczasem we wnętrzu hali prowadzone są obecnie roboty instalacyjne – wentylacyjne, gazowe i elektryczne. Wzrok przyciągają wielkie żółte belki pierwszej z dwóch 100-tonowych suwnic hali kadłubowej. Te potężne maszyny umożliwią podnoszenie modułów i sekcji fregat Miecznik o wadze do 100 ton. Same suwnice wraz z niezbędnym osprzętem ważą po 63 tony każda. Została zainstalowana również trzecia suwnica o udźwigu 15 ton. Obecnie w hali dobiega końca wylewanie posadzki o dopuszczalnym obciążeniu 20 t/m2

Powstaje też hala produkcyjna 

Poza halą kadłubową w PGZ Stoczni Wojennej budowana jest nowoczesna hala produkcyjna, w której będą funkcjonować wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Powierzchnia jej zabudowy wynosi prawie 5 tysięcy metrów kwadratowych.

W hali produkcyjnej zamontowano już termoizolację, hydroizolację dachu oraz okładziny ścienne. Oprócz tego na wyposażenie budynku składają się też bramy wjazdowe, suwnice oraz przegrody akustyczne. Betonowa warstwa posadzki została już wylana, a wkrótce będzie na nią nałożona wykończeniowa warstwa z żywicy.

Zygmunt Gołąb
UM Gdynia
Fot. mat. pr. PGZ SW

Poprzedni artykułMasz pomysł na biznes? Weź udział w konkursie i podbij USA
Następny artykułTurniej „Aktywna Plaża 2024” odbędzie się w lipcu
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze