To jedna z najważniejszych konferencji w Gdyni. W piątek, 13 października Pomorski Park Naukowo-Technologiczny po raz kolejny stał się miejscem debat i rozmów o branży morskiej. Wszystko za sprawą 22. edycji Forum Gospodarki Morskiej. Do Gdyni zawitało około 40 prelegentów, a tematem przewodnim były m.in. kwestie bezpieczeństwa międzynarodowego.
W piątek, 13 października w Gdyni odbyła się 22. edycja Forum Gospodarki Morskiej. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny zmienił się w centrum debat o trendach, zmianach i wyzwaniach stojących przed całą branżą morską.Tegorocznym tematem przewodnim forum były kwestie międzynarodowego bezpieczeństwa, a także ewentualna zmiana geopolityczna na Bałtyku związana z rozszerzeniem NATO. Nie zabrakło również rozmów o codziennych wyzwaniach przedsiębiorców z branży morskiej.
– 22. edycja Forum Gospodarki Morskiej była poświęcona kilku tradycyjnym tematom, czyli portom, logistyce morskiej i energii odnawialnej. Po raz pierwszy też rozmawialiśmy o cyberbezpieczeństwie w gospodarce morskiej, które staje się coraz większym zagadnieniem i zagrożeniem dla całego naszego kraju – dla przepływu towarów i gospodarki morskiej – podsumowuje konferencję Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej i prezes zarządu Grupy Firm Inter Marine.
Goście specjalni
Panele dyskusyjne poświęcone różnym obszarom gospodarki morskiej rozpoczęły wystąpienia gości honorowych – Anny Clunes, ambasadorki Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce, Mr Øysteina Bø, ambasadora Królestwa Norwegii w Warszawie oraz admirała Rexa Coxa, dyrektora generalnego Krajowego Biura Budowy Okrętów w Wielkiej Brytanii.
Prezeska Centrum Stosunków Międzynarodowych Małgorzata Bonikowska zaprezentowała sytuację geopolityczną na Bałtyku po rozszerzeniu NATO. Natomiast Piotr Czarnecki, praktyk biznesu, opowiedział o tym, jak radzą sobie w obecnej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa w Polsce i na świecie.
Podczas forum odbyły się debaty z udziałem przedsiębiorców, przedstawicieli świata biznesu, nauki i dyplomacji. Dyskusje toczyły się w ramach pięciu paneli tematycznych: „Przemysł okrętowy”, „Porty morskie”, „Logistyka morska”, „Energia odnawialna”, „Biznes w żeglarstwie” oraz podczas seminarium „Cyberbezpieczeństwo w branży morskiej – wyzwania i zagrożenia w 2023 roku”.
Przemysł okrętowy
Komandor dr hab. Bartłomiej Pączek, dziekan Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni był liderem panelu poświęconego przemysłowi okrętowemu. Prelegenci tego panelu omawiali m.in. stopień realizacji programu rozwoju polskiej Marynarki Wojennej.
– Panel dotyczył przede wszystkim programów modernizacyjnych Polskiej Marynarki Wojennej. Dyskutowaliśmy nad tym, czy założenia, które opublikowane zostały w 2017 roku w „Strategicznej koncepcji bezpieczeństwa morskiego”, zostały wcielone w życie. Wiodącym tematem była aktualna sytuacja realizacji programu „Miecznik”, czyli dostarczania Marynarce Wojennej RP trzech nowoczesnych fregat. Dodatkowo poruszyliśmy temat całej serii okrętów wojny minowej pod kryptonimem „Miecznik” – stoczni PGZ Stocznia Wojenna – opowiada kmdr dr hab. Bartłomiej Pączek, dziekan Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich AMW w Gdyni.
Porty morskie
Głównym tematem panelu dotyczącego portów morskich, którego liderem był Piotr Pawłowski, prezes zarządu w Bałtyckim Terminalu Zbożowym, była perspektywa ich rozwoju w świetle nowych regulacji prawnych. Uczestnicy analizowali obecną sytuację naszych portów oraz dyskutowali o wyzwaniach spowodowanych przedłużeniem sankcji na produkty i dostawy z Rosji, a także przedstawili plany stanowiące źródła przyszłych przychodów.
Logistyka morska
Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Izby Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, był liderem panelu poświęconego logistyce morskiej. Rozmówcy dokonali oceny aktualnego stanu rozwoju oraz kondycji globalnego i europejskiego sektora TSL, a także omówili nowe wyzwania rynkowe i regulacyjne.
Energia odnawialna
Perspektywom morskiej energetyki wiatrowej poświęcony był panel tematyczny, który poprowadził Andrzej Popadiuk, dyrektor Centrum Morskiej Energetyki Wiatrowej Uniwersytetu Morskego w Gdyni. Ta zeroemisyjna technologia przyszłości stwarza szansę przed Polską na zostanie znaczącym europejskim producentem zielonej energii. Podczas panelu spotkali się przedstawiciele firm inwestorskich w sektorze offshore na Bałtyku.
Biznes w żeglarstwie
Strategie zrównoważonego rozwoju w biznesie wodniackim to temat panelu poświęconego biznesowi w żeglarstwie. Dyskusję prowadził Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego, wiceprezydent Światowej Federacji Żeglarskiej World Sailing. Goście próbowali odpowiedzieć na pytanie, jakie znaczenia dla środowiska naturalnego mają nowoczesne technologie stosowane w branży.
Cyberbezpieczeństwo w branży morskiej
Dodatkowym punktem programu było seminarium poświęcone kwestiom cyberbezpieczeństwa. Rozmowę prowadził Rafał Cichocki, kierownik Centrum Cyberbezpieczeństwa Morskiego UMG.
– Cyberbezpieczeństwo jest dzisiaj ogromnie ważną dziedziną życia. Żaden biznes nie może się obyć bez cyberbezpieczeństwa. Wiemy o tym, że te zagrożenia są olbrzymie. Ukraina – cała sytuacja związana z atakiem na Ukrainę – pokazała nam, że cyberprzestrzeń stała się forum walki i to walki z państwem i organizacjami – mówi Rafał Cichocki, kierownik Centrum Cyberbezpieczeństwa Morskiego UMG.
W seminarium wzięli udział przedstawiciele branży cyberbezpieczeństwa wspierający organizacje morskie oraz przedsiębiorstw działających w obrębie infrastruktury krytycznej, a także specjaliści zajmujący się systemami IT i ich ochroną.
Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć na stronie www.forum.gdynia.pl.
Organizatorami forum są miasto Gdynia oraz Agencja Rozwoju Gdyni. Partnerem strategicznym jest Port Gdynia.
Magdalena Śliżewska
Fot. Przemysław Kozłowski
UM Gdynia