Koleją szybciej

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała umowę na studium wykonalności dla kolei dużych prędkości na 122-kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Gdy magistrala zostanie skończona w 2032 roku, podróż z Trójmiasta do Krakowa potrwa 3 godziny.

Chodzi o odcinek kolei łączący CPK, gdzie powstanie lotnisko Solidarność, z Włocławkiem, przez Płock. To właśnie w Płocku podpisano 24 stycznia b.r. umowę z konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i Arcadis dotyczącą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Jest to niezbędna dokumentacja przedprojektowa dla tzw. szprychy CPK nr 1. Wartość umowy przekracza 38 mln zł.

Planowany odcinek o długości około 122 km wydłuży na północ Centralną Magistralę Kolejową, zaplanowaną jeszcze w złotej erze Gierka, czyli na początku lat 70. XX wieku. Miała łączyć ona południe kraju z Wybrzeżem. Zrealizować jednak udało się tylko odcinek południowy, dzięki któremu podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmuje około 2 godzin.

Obecne plany na rozbudowę CMK włączają w nią Centralny Port Komunikacyjny pomiędzy Warszawą a Skierniewicami. Po rozbudowie, która miałaby potrwać do 2032 roku, pociągi będą mogły podróżować początkowo z prędkością 250 km/h, a docelowo 350 km/h. Dzięki temu podróż z Trójmiasta do stolicy trwać będzie niecałe 2 godziny, a do Krakowa nieco ponad 3. Obecnie na CMK pociągi rozwijają prędkość maksymalnie 200 km na godzinę.

Odcinek CMK od CPK do Włocławka, objęty podpisaną właśnie umową na studium wykonalności STEŚ, miałby być skończony do 2029 roku. Został on w ubiegłym roku włączony do projektu aktualizacji sieci europejskich korytarzy komunikacyjnych TEN-T, czyli do inwestycyjnych priorytetów Unii Europejskiej, co ułatwi wnioskowanie o kolejne środki unijne. Przedłużona Centralna Magistrala Kolejowa stanowić będzie część korytarza Adriatyk – Bałtyk.

– W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, dla którego następnie uzyskiwana będzie decyzja środowiskowa, to 12 miesięcy. Umowa będzie obowiązywać dłużej, bo w jej zakres wejdą także m.in.: badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem – po wykonaniu STEŚ – będzie m.in. opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego – informuje spółka CPK.

Początek robót przewidziano na 2024 rok.

Przemysław Kozłowski
UM Gdynia

Poprzedni artykułRekordowe zmniejszenie finansowania oświaty przez państwo
Następny artykułKoncert WOŚP w Olsztyńskim Teatrze Lalek
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze