Via Maris i Droga Czerwona – między innymi te drogi mają tworzyć ramę komunikacyjną północnej części województwa pomorskiego. Samorządowcy z Pomorza, w tym przedstawiciele 11 gmin i powiatów, podpisali list intencyjny w sprawie współpracy oraz opracowania szczegółowych koncepcji połączeń drogowych w tej części regionu.
Samorządowcy z 9 gmin i 2 powiatów list podpisali 28 grudnia 2021 r. w Pucku. Wcześniej podpis pod dokumentem złożyli marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna. Władze Gdyni podpiszą dokument w styczniu 2022 r.
Razem dla rozwoju dróg
List sygnowany jest przez 8 gmin: Gdynia, Rumia, Reda, Puck (miasto i gmina), Władysławowo, Kosakowo, Jastarnia i Hel, dwa powiaty: pucki i wejherowski oraz przez samorząd województwa pomorskiego.
– Mając na uwadze rozpoczęcie działań na szczeblu centralnym, zmierzających do budowy Drogi Czerwonej z budżetu państwa(…). Dostrzegamy potrzebę określenia wizji perspektywicznego rozwoju nowego układu drogowego opartego o trasę Via Maris, łączącej węzeł Gdynia Północ z portem Władysławowo – czytamy w liście.
Warto dodać, że list intencyjny jest otwarty dla wszystkich interesariuszy zainteresowanych podjęciem współpracy w realizacji celów. Jakie zatem zadania stoją przed samorządami?
Cztery zadania
W dokumencie zawarte zostały cztery zadania, które wspólnie będą realizowane. Za zadanie 1 odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr. 100. Zadanie 2 to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. 4 zadanie to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego.
Czym jest Via Maris?
Droga Via Maris ma odciążyć drogę krajową nr 6, która stanowi główną arterię komunikacyjną Gdyni, Rumi i Redy. Dodatkowo Via Maris będzie stanowić trasę tranzytową dla kierowców jadących w stronę północnych rejonów województwa pomorskiego. Nowa droga to również zupełnie nowe możliwości rozwoju. Ma to znaczenie zwłaszcza w kontekście, planowanych działań związanych z rozwojem morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Via Maris znacząco usprawni dojazd do portów serwisowych.
Przemysław Kozłowski
Fot. Wojciech Jakubowski
UM Gdynia