BURZA. Prequel – prapremiera na otwarcie Festiwalu Szekspirowskiego

28. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski rozpocznie się 25 lipca prapremierą spektaklu „BURZA. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady. Najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego to wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności. Spektakl będzie można zobaczyć również kolejnego dnia festiwalu.

Zaskakujący prequel wydarzeń znanych z dramatu Williama Szekspira koncentruje się wokół ikonicznych postaci z „Burzy”, które obserwujemy od momentu ich pierwszego pojawienia się na wyspie. To, co w oryginalnym dramacie zamyka się zaledwie w kilku zdaniach, w wersji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wysuwa się na pierwszy plan.

– Na etapie pisania tego tekstu dbałam o to, by był to dramat inkluzywny, na wielu poziomach – wspomina Malina Prześluga, scenarzystka spektaklu. W samej treści sztuki istotne były dla mnie takie wartości jak otwarcie na inność, samoakceptacja, multikulturowość, szacunek dla odmienności obyczajów czy perspektyw, ale zależało mi także na tym, by spektakl był włączający także na poziomie odbiorcy – by nie zamykać się na wąską grupę wiekową, a opowiedzieć historię na tyle interesującą i uniwersalną, by miała szansę dotrzeć do wszystkich, niezależnie od wieku, kompetencji społecznych i backgroundu kulturowego.

Tytułowa „Burza” ma tutaj wiele wymiarów: generyczny lęk przed obcym, oswajanie się z innością, poszukiwanie swojego miejsca w świecie, bunt wobec zastanej rzeczywistości i związane z tym dylematy. To także historia, która poddaje rewizji naszą relację z naturą – próba dominacji przyrody wyzwala żywioły i powoduje zamęt. Czy bohaterowie odnajdą harmonię w świecie pełnym niesamowitych zwrotów akcji i wszechogarniającej magii – zarówno tej płynąca z potęgi natury, jak i napędzanej siłą pieniądza?

– Bardzo mi zależy, aby produkcja rezonowała wśród młodych ludzi, była z nimi w kontakcie – mówi Joanna Zdrada, reżyserka spektaklu. Chcemy zaprosić widza do świata utopii, miejsca, w którym wydarzyć może się wszystko, gdzie można przeżyć wspaniałe emocje i spotkać bliskich nam bohaterów. Nie chcemy nic udawać. Nasza historia dotyka również trudnych tematów: jest o ciszy przed burzą, o burzy hormonów, burzy mózgów, burzy w szklance wody, burzliwym dzieciństwie i burzliwej młodości, ale przede wszystkim o tęczy, która po burzy rozjaśnia niebo.

To jednocześnie opowieść o współczesnym kolonializmie w różnych jego odsłonach.

„BURZA. Prequel” to również fantazja na temat kształtu współczesnej utopii. To właśnie w Gdańsku, mieście wolności, w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim krystalizuje się teatralna wizja świata pełnego marzeń o różnorodności i akceptacji.

 Mam duże zaufanie do twórców i twórczyń naszej nowej produkcji. Joanna Zdrada gościła już w Gdańsku, spektakl „Hamlet on the road” w jej reżyserii był prezentowany na podczas 26. Festiwalu Szekspirowskiego. Zachwycił gdańską publiczność, zdobył nagrodę Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera” oraz nagrodę publiczności – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. – Malina Prześluga to z kolei autorka, której sztuki od lat oglądam z własną córką i zawsze obie wychodzimy z nich poruszone. Umiejętność pisania Prześlugi, jednocześnie dla dzieci i dorosłych, jest niezwykła i dlatego bardzo mi zależało na naszej współpracy. Tym razem chciałam, aby Malina napisała tekst dla nieco starszego widza. W polskim teatrze nadal brakuje oferty dla młodzieży powyżej 12 roku życia. Po raz pierwszy Festiwal Szekspirowski otworzy sztuka dla młodzieży.

Zapraszamy na wyspę cudowności na morzu realizmu.

Link do spektaklu: https://festiwalszekspirowski.pl/program-28fs/burza-prequel-rez-joanna-zdrada/

TWÓRCY

scenariusz: Malina Prześluga
reżyseria: Joanna Zdrada
scenografia, kostiumy, identyfikacja wizualna: Łukasz Błażejewski
muzyka: Panilas (Magdalena Sowul)
choreografia: Barbara Olech
wizualizacje: Sebastian Łukaszuk
produkcja: Melania Szymerowska
produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski

OBSADA

Radosław Elis
Malwina Czekaj
Aleksander Kaleta
Maria Wróbel
Julia Latosińska
Monika Bubniak
Maria Wawreniuk
Dominika Kimaty
Sławomir Maciejewski
Viet Anh Do
Kacper Kurcius
Alan Al-Murtatha
Mamadou Góo Bâ
Serhii Berezhko
Magdalena Sowul

Informacje dodatkowe

prapremiera: 25 lipca 2024
czas trwania: 100 minut
język polski z angielskimi napisami

Prawa autorskie Autora do w/w sztuki reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru (ADIT)

BIOGRAMY

Malina Prześluga (ur. 1983) – dramatopisarka, pisarka, kulturoznawczyni. Kierowniczka literacka i dramaturżka Teatru Animacji w Poznaniu. Autorka kilkudziesięciu dramatów i kilkunastu książek dla dzieci („Ziuzia” w 2013 otrzymała tytuł Książki Roku Polskiej Sekcji IBBY) oraz wielokrotnie nagradzanych tekstów dramatycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jej dramaty są publikowane w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży” i „Dialogu” oraz wystawiane w teatrach dramatycznych i lalkowych w Polsce i zagranicą. Laureatka konkursów dramaturgicznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2013 – „Chodź na słówko”, 2016 – „Smoki”), trzykrotna laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu (2015 – „Garnitur Prezydenta”, 2017 – „Nie ma”, 2021 – „Kobieta i życie”), Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (2007, 2009, 2010, 2011, 2013, 2015, 2016, 2018), Konkursu Metafory Rzeczywistości (2013 – „Kwaśne mleko”). Dwukrotna laureatka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2020 – „Debil”, 2022 – „Jeszcze tu jesteś”). 

Otrzymała nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci (2015), Medal Młodej Sztuki (2012) oraz Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2015). Laureatka Nagrody Artystycznej Miasta Poznania (2020). 

Jej dramaty zostały przetłumaczone na francuski, angielski, niemiecki, czeski, chorwacki, bułgarski, ukraiński, rumuński, białoruski, rosyjski i węgierski. 

Joanna Zdrada – reżyserka teatralna, dramaturżka, scenografka, producentka i kuratorka teatralna. Od 1 września 2024 obejmie stanowisko dyrektorki Teatru Lalka w Warszawie. Absolwentka Wydziału Reżyserii Wyższej Szkoły Sztuk Scenicznych w Bratysławie (2010), stypendystka Goldsmiths, University of London. Debiutowała w teatrze A-ha w Bratysławie sztuką „Desdemona” P. Vogel (2007). Wyreżyserowała blisko 30 spektakli w kraju i za granicą. Jest autorką wielu adaptacji scenicznych prozy oraz scenariuszy teatralnych. W swoich działaniach łączy doświadczenia uczestnictwa w polskim życiu teatralnym z funkcjonowaniem w kontekście międzynarodowym.  W latach 2021 – 2023 pracowała jako etatowa reżyserka teatru Radost w Brnie, gdzie pełniła również stanowisko dyrektorki programowej międzynarodowego festiwalu teatrów formy (Festival Radosti). Jest kuratorką wielu międzynarodowych festiwali teatralnych oraz wiceprzewodniczącą Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. Jej prace, wielokrotnie nagradzane, prezentowane były na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach. Spektakl teatru telewizji pt. „A niech to Gęś kopnie” autorstwa M. Guśniowskiej otrzymał Grand Prix w konkursie Teatroteka Fest 2020. Wyreżyserowany przez nią w teatrze Radost „Hamlet on the road” uzyskał podwójne Grand Prix dorosłego oraz dziecięcego jury na 27. Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu w 2021 r., a na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w 2022 r. uzyskał dwie nagrody: nagrodę „Księga Prospera” Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego oraz nagrodę publiczności. www.joannazdrada.com

Łukasz Błażejewski aka Prince Negatif – scenograf, performer, malarz. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, studia doktoranckie na kierunku Scenografia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz studium podyplowe Creative Coding na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Odbył staże w Institut d’Arts Visuels w Orleanie i w École Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Paryżu. 

Twórca scenografii i kostiumów do przeszło 100 spektakli w teatrach w całej Polsce. Projektant wystaw w muzeach i galeriach. Współzałożyciel Teatru Nowego Proxima w Krakowie, gdzie pełni funkcję Dyrektora Kreatywnego. Od lat działa jako performer pod pseudonimem Prince Negatif. www.blazejewski.art 

Magdalena Sowul (PANILAS) – kompozytorka, producentka muzyczna, wokalistka i klarnecistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz podyplomowych Gender Studies w Polskiej Akademii Nauk. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Liderka zespołu Ugla, z którym w 2019 roku wydała album „LINIENIE”. Tworzy solowy projekt Panilas, jej debiutancka płyta „Gynoelectro” stworzona we współpracy z Markiem Pędziwiatrem (EABS, Błoto), ukazała się 16.09.2022 w wytwórni Mystic Production i szybko stała się jednym z najbardziej oryginalnych i ważnych polskich debiutów w 2022 (Muno.pl, Gazeta Wyborcza, Interia Muzyka). Komponuje muzykę do spektakli teatralnych, słuchowisk i filmów (m.in. „Opowieść Zimowa”, reż. Pamela Leończyk, Teatr Powszechny w Warszawie, 2023 – Nagroda Nowy Yorick na 27. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, „Tonja z Glimmerdalen”, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Miniatura w Gdańsku, 2022 – Grand Prix Festiwalu Korczak 2022, „Nocni Pływacy”, reż. Pamela Leończyk, Teatr Nowy Proxima w Krakowie, 2019 – Grand Prix Festiwalu Pestka 2021). Laureatka stypendium artystycznego Miasta Warszawy w 2023 roku, obecnie pisze tekst dramatyczny jako uczestniczka 3. Katowickiej Rundy Teatralnej.

Barbara Olech – choreografka, tancerka, aktorka. Stworzyła choreografię do wielu spektakli, m.in.: musicalu „1989” (Teatr im. J. Słowackiego oraz Gdański Teatr Szekspirowski), „Serce ze szkła” (Teatr Studio), „Cud mniemany Krakowiacy i Górale” (Teatr im. J. Słowackiego Kraków), „Cesarz” oraz „Priscilla. Królowa Pustyni” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), „Les Martyrs” (Theater an der Wien).

Od 2013 roku gra w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, gdzie można ją było zobaczyć m.in. w takich spektaklach jak „Mistrz i Małgorzata”, „Mock – Czarna burleska” czy „Blaszany bębenek”, w którym wciela się w postać Czarnej Kucharki.

Współtworzyła choreografię w serialu o Agnieszce Osieckiej. Współpracowała też z wieloma markami przy projektach komercyjnych. Ukończyła szkolenie „Dana Foglia Mentorship Program” w Los Angeles i w Londynie. Jest też absolwentką kursu aktorskiego w technice Meisnera. Tworzy projekt „NA SCENIE”, w ramach którego organizuje i prowadzi warsztaty.

Sebastian Łukaszuk (ur. 1988) – absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na kierunku Komunikacja Wizualna ze specjalnością animacji.  Autor mappingów, instalacji multimedialnych oraz wizualizacji na potrzeby sztuk teatralnych. Okazjonalnie również operator kamery, ilustrator i scenograf. Fan nowych technologii. Od 2014 r. prowadzi Muma Studio, które zajmuje się produkcją i postprodukcją materiałów animowanych oraz filmowych.

Melania Szymerowska – kierownik produkcji, organizator wydarzeń kulturalnych. Od 2011 roku współpracuje z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim organizując, koordynując i produkując wydarzenia, a także projekty artystyczne, w tym międzynarodowe projekty współpracy partnerskiej. W 2014 roku była producentem Otwarcia Teatru Szekspirowskiego i pierwszego sezonu artystycznego. W 2022 roku była współproducentem spektaklu „1989”, który okazał się wydarzeniem artystycznym roku.

 Od 2015 roku prowadzi własną działalność i produkuje różnorodne wydarzenia oraz projekty artystyczne, festiwale, koncerty, wystawy (między innymi Strefa Gdyni na festiwalu Open’er).
Współpracuje na stałe z trójmiejskimi podmiotami pozarządowymi (Fundacja PURA, Fundacja 4 Sztuki, Stowarzyszenie Halo Kultura, Fundacja SFINKS) oraz wieloma artystami.

Paulina Popiół
Gdański Teatr Szekspirowski
fot. www.gdansk.pl

Poprzedni artykułZadbaj o środowisko podczas codziennych zakupów
Następny artykułNowa „księżycowa” dusza carillonu Ratusza Głównego Miasta już na miejscu
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze