W piątek, 21 kwietnia startuje 13. edycja Dni Muzyki Nowej. Przez trzy dni w Klubie Żak słuchacze poznają szerokie spektrum możliwości nowej muzyki obejmujące zarówno solowe, jak i zespołowe występy artystów polskiej i światowej sceny muzycznej. W programie znalazły się także prapremiery wykonań. Bilety dostępne są w kasie Klubu Żak.
„Nowe” nie może istnieć bez „starego”, od którego nie tylko się odcina, ale również z niego wyrasta, a ten związek stanowi fundament Dni Muzyki Nowej.
21 kwietnia, piątek
13 edycję Dni Muzyki Nowej otworzą dwa duety. Pierwszy z nich to Mazen Kerbaj& Adam Gołębiewski – muzycy zaprezentują w Gdańsku premierowy materiał. Kerbaj to wielce ceniony libański autor komiksów, artysta wizualny, muzyk, wykładowca. Uważa się go za jednego z inicjatorów oraz kluczowych postaci libańskiej sceny swobodnej improwizacji i muzyki eksperymentalnej. Na nowo definiuje brzmienie trąbki, eksperymentując i zmieniając znaczenie tego instrumentu. Gołębiewski – perkusista, improwizator i muzykolog – nieustannie poszerza z kolei możliwości zestawu perkusyjnego w zakresie brzmienia i ekspresji. Współpracował z takimi postaciami jak Yoko Ono, Thurston Moore, Mats Gustafsson, Fred Lonberg-Holm, John Edwards, Alex Ward, Mikołaj Trzaska i Sharifem Sehnaoui.
Drugi z duetów to projekt Lucy Railton i Kita Downesa, którzy współpracują ze sobą od blisko piętnastu lat, czasami grawitując bardziej w kierunku nowej muzyki, kiedy indziej odwołując się do jazzu. Materiał z „Subaerial” od pierwszego z nich czerpie estetykę – wiolonczela i kościelne organy, które podczas koncertu zostaną zastąpione przez organy Hammonda – od drugiego środek ekspresji, czyli całkowitą improwizację.
22 kwietnia, sobota
Kolejny dzień Festiwalu będzie należał do artystów z Francji i Polski. „Uwolnił muzykę kameralną od rygorystycznej struktury, skostniałej retoryki i sztywnej estetyki” – tak jedyny kwartet smyczkowy skomponowany przez Claude’a Debussy’ego opisał Pierre Boulez, jeden z czołowych przedstawicieli powojennej muzyki awangardowej i prekursor muzyki elektronicznej, który przyszedł na świat trzydzieści lat po jego premierze. Nie ma w tym jednak przypadku – Debussy wyprzedzał swoją epokę. Premierę kwartetu w 1893 roku przyjęto z zaskoczeniem i rezerwą, dopiero po latach doceniono zawarte w nim śmiałe pomysły. W kwietniu to niecodzienne dzieło wybrzmi podczas Dni Muzyki Nowej, za sprawą Quatuor Voce – wyjątkowo eklektycznego kwartetu o blisko dwudziestoletniej historii.
W programie francuskiego kwartetu znajdą się także „String Quartet No.1” argentyńskiego kompozytora Alberta Ginastery, który wskazywał, że właśnie tutaj po raz pierwszy do głosu doszły niektóre z cech jego artystycznej osobowości – mocne i przenikliwe rytmy, pełne niepokoju, liryczne i kontemplacyjne adagia oraz tajemnicza, nocna i surrealistyczna atmosfera. Ostatnim z zaprezentowanych kwartetów smyczkowych będzie natomiast „Fragments soulevés par le vent”, współczesnego, urodzonego w 1978 roku kompozytora Yvesa Balmera, napisany dla Quatuor Voce w 2022 roku.
Eklektyczność tego dnia podtrzyma instrumentalne trio Dynasonic. Mateusz Rychlicki, Adam Sołtysiak i Mateusz Rosiński to artyści znani z takich grup jak Kristen, Kobieta z Wydm, Pogodno, Enemigos del Silencio czy wd30. Swoją muzykę określają jako „dubwave” i poszukują nowego sposobu odczytania inspirujących ich gatunków, wydobywając z nich jeszcze głębszą, hipnotyczną transowość. Do tej pory wydali dwa albumy – „#1” i „#2” – a w przygotowaniu jest trzeci krążek („#3”), który ukaże się na początku 2023 roku. W trakcie Dni Muzyki Nowej będzie można usłyszeć między innymi premierowe nagrania.
23 kwietnia, niedziela
Trzeci dzień to występy solowe. Polską scenę eksperymentalną będzie reprezentować Mateusz Olszewski ukrywający się pod nazwą Zaumne. Wydaje muzykę od 2016 roku i opublikował do tej pory sześć albumów (w tym kasety), a najnowszy („Élévation”) pochodzi z 2021 roku. W Gdańsku zaprezentuje premierowe kompozycje. Zaumne jest zafascynowany muzyką elektroniczną z różnymi jej odnogami i odcieniami. Porusza się między ambientem, minimal techno, brzmieniowymi eksperymentami, samplingiem a tym, co znamy jako ASMR (autonomous sensory meridian response). Jego kreacje dźwiękowe stawiają odbiorcę na rozdrożu snu i jawy, świata znanego i jeszcze nieznanego oraz tam, gdzie hipnoza odkleja się rzeczywistości.
Festiwal zamknie występ pochodzącej z Peru, mieszkającej w Niemczech Ale Hop, która łączy zaskakujące techniki gry na gitarze – w niczym nieprzypominające muzyki rockowej – z dronami, tajemniczą aurą, nagraniami terenowymi i ambientowymi tłami.
Dni Muzyki Nowej są realizowane ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak.
13. Dni Muzyki Nowej – program
21.04.2023 / G.20.00
- Mazen Kerbaj & Adam Gołębiewski
Mazen Kerbaj – trąbka; Adam Gołębiewski – perkusja, obiekty
- Lucy Railton & Kit Downes
Lucy Railton – wiolonczela; Kit Downes – organy Hammonda
22.04.2023 / G.20.00
- Dynasonic
Mateusz Rychlicki – perkusja, elektronika; Adam Sołtysiak – bas; Mateusz Rosiński – elektronika
- Quatuor Voce
Cécile Roubin – skrzypce; Sarah Dayan – skrzypce; Guillaume Becker – altówka; Lydia Shelley – wiolonczela
23.04.2023 / G.19.00
- Zaumne – „Noctambulism”
Zaumne – elektronika; odtwarzacz kasetowy
- Ale Hop
Ale Hop – gitara elektryczna, elektronika
Bilety
Bilety obejmują 2 koncerty tego samego dnia:
40 zł – ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny, obywatele Ukrainy – tylko w kasie Klubu
75 zł – super zniżka* na Kartę do Kultury – tylko w kasie Klubu
80 zł – bez zniżek – w sklepie internetowym i w kasie Klubu
Szczegóły dostępne są na stronie Klubu Żak
Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku