Osiem dni z filmami ważnymi, które nie pozostawiają widza obojętnym

8 października rozpoczyna się 16 edycja filmowego ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL. Dwie polskie premiery, spotkania z twórcami, AAFF Kids, spacery, wykład mistrzowski Agnieszki Holland, rozmowa i film o Mariupolu, wystawa zdjęć i środowisko dźwiękowe – to wybrane punkty z festiwalowego programu. Publiczność i jury przyznają swoje nagrody dla najlepszego filmu, a wszystko odbędzie się w Europejskim Centrum Solidarności.

– Już od 16 lat prowokujemy Państwa do poszukiwania sensu wolności. Czy jest to tylko hasło, którego używamy, nie zagłębiając się w jego sens, czy wartość, która ma dla nas, jednostek i zbiorowości, znaczenie fundamentalne? Fundamentalne, bo pozwala na podejmowanie decyzji zgodnie z własną wolą, bez jakiegokolwiek przymusu zewnętrznego – na festiwal zaprasza Patrycja Medowska, zastępczyni dyrektora ECS ds. kultury obywatelskiej. – Czym jest, a czym nie jest wolność? Co się dzieje, gdy jej nie ma? W jakich sytuacjach jesteśmy gotowi bronić wolności, czasem za wszelką cenę, a w jakich ją oddać? Te filozoficzne pytania urealniamy stając twarzą w twarz z bohaterami filmów pieczołowicie selekcjonowanych spośród setek pozycji światowego kina. Zapraszamy Państwa na spotkanie z nimi, opowiedzą nam o swoich wyborach.

Festiwal dla dorosłych i dzieci

Festiwal otworzy pokaz tegorocznego zdobywcy Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – filmu „Silent Twins” (2022) i rozmowa z reżyserką – Agnieszką Smoczyńską. Wśród gości festiwalu także: Damian Kocur – reżyser filmu „Chleb i sól” (2022), Elwira Niewiera – współreżyserka „Syndromu Hamleta” (2022), filmu który jest ukraińskim kandydatem do Oscara oraz Natalia Koryncką-Gruz – reżyserka dokumentu o Simonie Kossak „Simona” (2022).

Dwa z 20 festiwalowych filmów będą miały w Gdańsku polską premierę, oba to dokumenty: „Sekretny alfabet” (2022) w reż. Violet Du Fenga o tajnym języku chińskich kobiet i „Mariupol 2” (2022) w reż. Mantasa Kvedaravičiusa, litewsko-francusko-niemiecki film dokumentalny, który będzie zamykał wydarzenie w niedzielę, 15 października o godz. 18.00.

Wykład mistrzowski podczas festiwalu wygłosi najbardziej znana i ceniona za granicami kraju polska reżyserka i scenarzystka Agnieszka Holland – „Czy twórca ma obowiązki wobec współczesności” (bezpłatny bilet).

W środę i w czwartek, 12 i 13 października dziecięca odsłona festiwalu. Organizatorzy zapraszają uczniów klas 5 i 6 szkół podstawowych. Najpierw będzie pokaz filmu „Abe” (2019) o 12-letnim palestyńskim chłopcu, który chce zostać szefem kuchni i łączyć ludzi poprzez gotowanie, a później warsztaty „Co nas zbliża, co nas oddala”. Bilety dystrybuowane są przez stronę Europejskiego Centrum Solidarności.

Dwie sekcje tematyczne – człowiek i przestrzeń

Tegoroczną nowością są sekcje tematyczne – WOBEC człowieka i WOBEC przestrzeni. Obejmują nie tylko kameralne pokazy w mediatece (bilet bezpłatny), ale też spacer po terenach stoczniowych i oprowadzanie po wystawie STOCZNIA.

Cykl Wobec człowieka to krótkometrażowe projekcje prezentujące sylwetki osób, których wybory życiowe konfrontują z pytaniami o granice – tożsamości, płci, stereotypu. To jednocześnie opowieści o odwadze, odnajdywaniu siebie i formowaniu. Każda z projekcji jest pretekstem do spotkania z człowiekiem – bohaterką, bohaterem, reżyserką, twórcą. W cyklu znalazły się filmy: „Like Leon” (2022) w reż. Marka Nurzyńskiego – film o Krzysztofie „Leonie” Dziemaszkiewiczu, tancerzu i performerze; „Pan Hanoi” (2021) w reż. Wojtka Godka, opowiadający o losach właściciela chińskiej restauracji w Gdańsku Wrzeszczu, któremu w pandemii z pomocą przychodzą okoliczni mieszkańcy, lansując modę na sajgonki i wreszcie najkrótszy, bo trwający tylko 5 minut obraz o obrońcach Azowstalu na Ukrainie: „Bohater o tysiącu twarzy: obrońcom Azowstalu” (2022). Po każdym z seansów organizatorzy zapraszają do rozmowy.

Z kolei cykl Wobec przestrzeni to okazja do zanurzenia się w problemy dzisiejszych miast, poznania skali oddziaływania człowieka na świat i obserwacji, jak ważna jest tęsknota za bliskością i uważnością. Zaprezentowane zostaną trzy filmy: „Twarze, plaże” (2017) w reżyserii legendy francuskiej Nowej Fali Agnés Vardy, współpracowniczki niedawno zmarłego Jean Luc-Godarda i JR, oboje są jednocześnie bohaterami filmu, a dzieli ich prawie 60 lat; „Homo Sapiens” (2016) w reż. Nikolausa Geyrhaltera – film, w którym nie pada ani jedno słowo i „Ulica Gentryfikacji” (2019) w reż. Zeda Nelsona – o jednej z londyńskich ulic, Hoxton Street, gdzie lokalne firmy znikają, a ich miejsce zajmują drogie restauracje, start-upy i hipsterzy. 

W ramach tego cyklu odbędzie się też spacer po terenach stoczniowych z Jackiem Dominiczakiem, architektem i urbanistą z gdańskiej ASP i oprowadzanie po wystawie czasowej STOCZNIA z Anetą Lehmann, jedną z organizatorek festiwalu, specjalistką ds. projektów kulturalnych w ECS. Cykl zakończy rozmowa o tym, jak kultura tworzy miasto i jak kultura może odtworzyć miasto – „Miasto Marii. Siła w przyszłości”. Przybędą goście z Mariupola, zrównanego przez rosyjską armię z ziemią, którym agresor nie odebrał wiary, że odbudują swoje miasto.

Las, zwierzęta i Simona

Dwukrotnie podczas festiwalu zostanie pokazany dokument „Simona” (2022), autorstwa Natalii Korynckiej-Gruz (po pierwszej projekcji spotkanie z reżyserką). Bohaterką tego filmu jest Simona Kossak, badaczka przyrody, która żyjąc w leśniczówce w sercu Puszczy Białowieskiej stała się w latach 70. XX wieku pierwszą polską ekolożką-aktywistką. W ogrodzie zimowym prezentowana będzie wystawa fotograficzna „Zoopsychologia”– portrety Simony, autorstwa jej wieloletniego partnera Lecha Wilczka. A południami i wieczorami ekspozycji będzie towarzyszyć środowisko dźwiękowe, stworzone przez Alexa Gruza do filmu „Simona”.

Konkursowe szranki

Filmy oznaczone w programie literką „K”, biorą udział w konkursie o Nagrodę Prezydent Gdańska w wysokości 30 tys. złotych i o Nagrodę Publiczności. Festiwalowe jury (Błażej Hrapkowicz, Anna Jadowska i Małgorzata Jankowska) wybierze film, który najtrafniej odnosi się do wyzwań współczesności i przyczynia się do promocji solidarności. Ogłoszenie wyników nastąpi podczas zamknięcia festiwalu. Widzowie przed seansem otrzymają kupony do głosowania. Głosujący wezmą udział w losowaniu nagród, a ogłoszenie laureata Nagrody Publiczności zapowiadane jest na 18 października.

Konkursowe obrazy to: „Sekretny alfabet” (2022), „Chleb i sól” (2022), „Prześwietlenie” (2022), „Klondike” (2022), „Mariupolis 2” (2022).

W tym roku festiwal promują już nie TWARZE AAFF, jak to było w poprzednich latach, ale grafika Natalii Burzych, studentki Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. To również efekt konkursu. Z 70 projektów autorstwa 52 artystów i artystek z całej Polski profesjonalne jury (Ewa Chudecka, Adam Ignaciuk, Aneta Lehmann, dr hab. Sebastian Konefał, prof. UG i prof. Sławomir Witkowski) wybrało najlepszą, akcentując czytelność plakatu i nawiązanie do najlepszych tradycji polskiej szkoły plakatu.

CENY BILETÓW

FILM | audytorium

bilet normalny | 16 zł

bilet promocyjny przy jednorazowym zakupie minimum 3 biletów | 12 zł

OPROWADZANIE PO WYSTAWIE STOCZNIA

bilet normalny | 10 zł

AAFF KIDS

film | 10 zł

warsztaty | 12 zł

FILM | mediateka

WYKŁAD MISTRZOWSKI

SPACER PO TERENACH STOCZNIOWYCH

ROZMOWA O MARIUPOLU

bilet bezpłatny | do pobrania online lub w kasie

SPRZEDAŻ BILETÓW I POBIERANIE BILETÓW BEZPŁATNYCH

kasy ECS | czynne w godz. 10–16 (poza wtorkiem) i bezpośrednio przed wydarzeniami

online | bilety.ecs.gda.pl

PARKING PODZIEMNY

wjazd od ul. Nowomiejskiej

voucher uprawniający do bezpłatnego parkowania auta pobiera się z kasy lub biura festiwalowego.

Pełen program festiwalu dostępny na stronie ecs.gda.pl

Słowo Artura Liebharta, kuratora festiwalu AAFF 2022 Wojna światów dzieje się w nas

Grażyna Pilarczyk
Europejskie Centrum Solidarności

Poprzedni artykułNoc Naukowców: retrokomputery
Następny artykułMiasto-twierdza-garnizon. Historie współistnienia i wyzwania teraźniejszości
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze