Jubileuszowa 25. edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku odbędzie się w dniach 30 lipca – 8 sierpnia 2021 roku. W programie spektakle z Portugalii, Włoch, Litwy, Belgii, Stanów Zjednoczonych oraz z Polski. Organizatorami Festiwalu Szekspirowskiego są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense. To szczególna edycja, nie tylko ze względu na ćwierćwiecze tego prestiżowego wydarzenia. To pierwszy Festiwal, który odbędzie się bez swojego założyciela i Dyrektora artystycznego, Profesora Jerzego Limona, zmarłego w marcu 2021 roku. Program tegorocznego Festiwalu jest Jego dziełem.
Festiwal zainauguruje pierwsza własna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burza” Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka. Premiera spektaklu odbędzie się 8 lipca 2021 roku na scenie elżbietańskiej GTS.
Ważnym punktem programu 25. edycji Festiwalu będzie również dzieło jednego z czołowych litewskich twórców teatralnych, Oskarasa Koršunovasa, zdobywcy najważniejszych europejskich nagród teatralnych. Jego „Otello” w wykonaniu aktorów Teatru OKT z Wilna jest już siódmą realizacją dzieł Szekspira w dorobku reżysera. Wiele z jego przedstawień: „Sen nocy letniej”, „Romeo i Julia”. „Miranda” (oparta na „Burzy”) gościło na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, zyskując uznanie jako najlepsze spektakle – zarówno ze strony publiczności, jak i krytyków. Jak mówi Oskaras Koršunovas, teatr jest instrumentem, który pomaga lepiej poznać siebie i społeczeństwo, w którym żyjemy. Powodem, dla którego tak często sięga po dramaty Szekspira, jest fakt, że należy on do dramaturgów, którzy w swoich dziełach tworzą doskonałe matryce dla współczesnego świata. Wydarzeniem tegorocznego festiwalu będzie z pewnością dzieło portugalskiego reżysera Tiago Rodriguesa, zrealizowane z zespołem Teatro Nacional D. Maria II – spektakl „Antoniusz i Kleopatra”. To poetycka i rozbudowana adaptacja sztuki Szekspira, inspirowana po części tekstem Plutarcha o Marku Antoniuszu w „Żywotach Sławnych Mężów”, po części filmem Josepha L. Mankiewicza „Kleopatra” (1963), a także innymi historiami zebranymi na temat tych postaci. Tiago Rodrigues, jeden z najbardziej fascynujących autorów i reżyserów współczesnego teatru, podaje nam swoją własną wizję mitu.
Miłośników teatru na najwyższym światowym poziomie ucieszy również najnowszy spektakl słynnego belgijskiego zespołu Needcompany „Billy’s Violence” zrealizowany przez flamandzkiego reżysera i artystę wizualnego Jana Lauwersa na podstawie 13 tragedii Szekspira, który zobaczymy tuż po premierze w Barcelonie. Zadaje on pytania o to, co we współczesnym świecie oznacza przemoc w sztuce i dlaczego tak lubimy ją oglądać. Czy jest dziś postrzegana inaczej, niż na przełomie XVI i XVII wieku?
Podczas 25. edycji Festiwalu odbędzie się również światowa premiera najnowszego spektaklu włoskiej grupy ImPerfect Dancers, której pełne ekspresji, piękne wizualnie taneczne spektakle spotkały się z dużym uznaniem gdańskiej publiczności podczas ostatnich edycji festiwalu. Po zrealizowanych wcześniej przez zespół spektaklach: „Lady Makbet” i „Hamlecie”, trylogii dopełni najsłynniejsza historia miłosna na świecie: „Romeo i Julia”. W spektaklu wystąpią również aktorzy-amatorzy z Gdańska.
Bezradność filozofa
Podczas 25. Festiwalu Szekspirowskiego odbędzie się także ostatnie w tym sezonie, czwarte już spotkanie w ramach cyklu „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle.”. Gośćmi prowadzącego Piotra Augustyniaka będą Marta Abramowicz i Andrzej Leder, a w rozmowie towarzyszyć im będzie Król Lear Williama Szekspira. Tematem spotkania będzie tym razem „Wojna pokoleń”. Wspólnie zastanowimy się nad tym, jakie jest źródło konfliktu, niezrozumienia i wzajemnej niechęci pomiędzy kolejnymi generacjami naszego społeczeństwa. Dlaczego są one tak radykalne? Dlaczego brak nam empatii i wzajemnego zaufania? Czy da się te konflikty sprowadzić do różnicy poglądów, czy też mają one zupełnie inne, irracjonalne i ukryte przyczyny?
Konkursy SzekspirOFF
Na program Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, oprócz Nurtu głównego, składają się również wydarzenia w Nurcie SzekspirOFF, który już od 6 lat odbywa się w formule konkursowej. W ramach SzekspirOFF prezentowane są dzieła niezależnych i alternatywnych artystów, w twórczy sposób interpretujących dzieła Williama Szekspira.
W dwóch konkursach organizowanych w ramach tego nurtu – SzekspirOFF Produkcje i SzekspirOFF Prezentacje – mogły wziąć udział OFF-owe, niezależne zespoły teatralne, a także twórcy indywidualni z Polski i zagranicy – artyści teatru, tańca, performerzy oraz twórcy form multimedialnych.
W Konkursie SzekspirOFF Produkcje nagrodą jest dofinansowanie produkcji wydarzenia artystycznego, opartego na twórczości Williama Szekspira oraz jego premierowa prezentacja podczas 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Kwota wsparcia dla każdej z artystycznych produkcji to 10 tysięcy brutto. W Konkursie wyłoniono troje laureatów.
Konkurs SzekspirOFF Prezentacje dotyczy wydarzeń artystycznych, których twórcy, zakwalifikowani do finału, zaprezentują się szerokiej publiczności w trakcie Festiwalu i powalczą o nagrody finansowe o łącznej puli 15 tysięcy złotych. W Konkursie SzekspirOFF Prezentacje wyłoniono dziesięcioro laureatów, których w trakcie Festiwalu oceniać będzie trzyosobowe Jury w składzie: Anda Rottenberg, Piotr Cieplak i Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Laureaci obydwu Konkursów mogą również otrzymać Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Festiwalowej Gazety „Shakespeare Daily”.
– To już druga edycja w nowej formule Konkursu SzekspirOFF podzielonego na dwa moduły i dającego wsparcie produkcyjne wybranym spektaklom. Mamy w tym roku przedstawienia dramatyczne, lalkowe, taneczne i muzyczne, a każde z nich odważnie dialoguje z twórczością Szekspira. – mówi kuratorka Nurtu SzekspirOFF Katarzyna Knychalska.
Program 25. Festiwalu Szekspirowskiego
30.07 (piątek), godz. 19.00 – Burza, reż. Szymon Kaczmarek / Gdański Teatr Szekspirowski / GTS
31.07 (sobota), godz. 18.00, 20.30 – Der Szturem. Cwiszyn / Burza. Pomiędzy, reż. Damian Josef Neć / Teatr Żydowski w Warszawie / GTS
01.07 (niedziela), godz. 19.00 – Król Lear, reż. Anna Augustynowicz / Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu / Opera Bałtycka
02.08 (poniedziałek), godz. 19.00 – Antoniusz i Kleopatra, reż. Tiago Rodrigues / Teatro Nacional D. Maria II, Lizbona, Portugalia / GTS /
03.08 (wtorek), godz. 17.00 – Poor, poor Lear, reż. Katja Krohn / Lit Moon Theatre Company, California, USA/Finlandia / Stara Apteka, / godz. 19.00 Romeo i Julia. Final hours, choreografia: Walter Matteini, Ina Broeckx / imPerfect Dancers, Włochy / Opera Bałtycka
04.08 (środa), 04.08 (środa), godz. 19.00 – Otello reż. Oskaras Korsunovas / Oskaro Koršunovo Teatras, Litwa / GTS
05.08 (czwartek), godz.19.00 Bezradność filozofa / GTS, godz. 21.30 – Król Yebi, reż. Sujin Kim / Shinjuku Ryōzanpaku Theatre Company, Japonia / GTS pokaz rejestracji VOD
06.08 (piątek), godz. 19.00 – Hamlet, reż. Bartosz Szydłowski / Teatr im.Juliusza Słowackiego w Krakowie / GTS
07.08 (sobota), godz. 21.00 – Romeos & Julias unplagued. Traumstadt, choreografia Yoshiko Waki / Polski Teatr Tańca Poznań, Kolektyw Bodytalk Munster / GTS pokaz rejestracji VOD
08.08 (niedziela), godz.18.00 – Billy’s violence, reż. Jan Lauwers / Needcompany, Belgia / GTS
Magdalena Hajdysz
Teatr Szekspirowski