Muzealne lekcje online w ogólnopolskiej odsłonie

Muzeum Gdańska rozszerza zasięg projektu lekcji online skierowanego do słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku, studentów, licealistów, uczniów szkół podstawowych oraz przedszkoli. Pedagodzy z całej Polski mogą wybrać spośród pięciu tematów, a nieodpłatne zajęcia odbywają się poprzez aplikację Microsoft Teams.

– W nowym roku spełniamy prośby nauczycieli i rozszerzamy zasięg naszej oferty lekcji online na całą Polskę. W naszym zamyśle projekt miał być praktycznym, nieodpłatnym narzędziem spełniającym aspekty podstaw programowych, który wspierałby pracę tysięcy gdańskich nauczycielek oraz nauczycieli. Zajęcia poświęcone historii Europy, Polski i Gdańska, to także zaproszenie do poznania historii najważniejszych zabytków i oddziałów Muzeum Gdańska, czyli Dworu Artusa, Ratusza Głównego Miasta, Domu Uphagena i Wartowni nr 1 na Westerplatte. Lekcje, tym razem w ogólnopolskiej odsłonie, będziemy prowadzić do odwołania – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. 

Wzięcie udziału w zajęciach jest wyjątkowo proste. Wystarczy tylko zgłosić się do osoby prowadzącej konkretne zajęcia i zarezerwować termin.

Rycerze króla Artura, Panienka z okienka i nie tylko

Oferta lekcji online składa się z czterech tematycznych propozycji, tj. „Herb Gdańska”, „Rycerze króla Artura”, „Panienka z okienka” oraz „W domu państwa Uphagenów”. Ze wszystkich mogą skorzystać uczniowie klas I-IV szkół podstawowych. Pierwsza z lekcji spełnia również podstawę programową dla uczniów klas IV-VI. Dwie ostatnie, tj. lekcje poświęcone bohaterce powieści Jadwigi Łuszczewskiej oraz o życiu codziennym w dawnym Gdańsku, są przeznaczone również dla przedszkolaków.

W czasie zajęć będziemy się starali odtworzyć wszystkie elementy i emocje towarzyszące nam podczas tradycyjnych spotkań. Chcemy zapewnić uczniom możliwość interakcji, bezpośredniego kontaktu z animatorem, w oparciu o najbardziej powszechne obecne narzędzie, jakim jest platforma Microsoft Teams. Podczas rezerwacji zajęć nauczyciel otrzyma link do spotkania, następnie rozdystrybuuje go wśród swoich uczniów. W wyznaczonym terminie spotykamy się przed monitorami – mówi Monika Kryger z Muzeum Gdańska, kierownik Działu Edukacji.

Historia Westerplatte dla seniorów, licealistów i nie tylko

Lekcje online powstały w oparciu o projekty edukacyjne prowadzone w sezonie letnim przy Wartowni nr 1 na Westerplatte. Jednym z nich jest „Szlak Pamięci”, w ramach którego uczestnik otrzymywał pakiet informacji o historii półwyspu, najważniejszych obiektach oraz osobach związanymi z jego losami. Zajęcia przeznaczone są dla słuchaczy uniwersytetów III wieku, licealistów oraz uczniów ostatnich klas szkół podstawowych.

– W ramach lekcji, poprzez pryzmat Westerplatte, podsumowujemy historię Polski i Gdańska w XX wieku. Do wyboru są dwie formy. Możemy przeprowadzić spacer po Westerplatte, omawiając przygotowanie placówki do pełnienia funkcji składnicy tranzytowej, działania podjęte bezpośrednio przed wybuchem wojny i obronę Westerplatte. Z drugiej strony losy jego obrońców ilustrują w pigułce losy naszych żołnierzy walczących na niemalże wszystkich frontach II wojny światowej oraz historię społeczeństwa w czasach PRL. Te zagadnienia omówimy w formie konwersatorium na podstawie materiałów dydaktycznych. Wartością dodaną takiej formy jest nauka zasad krytycznego myślenia poprzez pytania i poszukiwanie odpowiedzi – mówi Mateusz Jasik z Muzeum Gdańska, kierownik Wartowni nr 1 na Westerplatte.

Bezpłatne lekcje online będą prowadzone od poniedziałku do piątku w godz. 10-14. Każde spotkanie trwa ok. 45 minut. Aby wziąć udział w zajęciach należy zgłosić się telefoniczne do osoby je prowadzącej zajęcia. Informacje i dane kontaktowe znajdują się na stronie internetowej Muzeum Gdańska.

Herb Gdańska

  • Dla: uczennic i uczniów klas III-VI szkół podstawowych

Gdańsk jest jednym z nielicznych miast, które herb otrzymały z nadania monarchy. To Kazimierz Jagiellończyk nadał przywilejem z dnia 25 maja 1457 roku nie tylko prawo do używania czerwonego wosku (stąd czerwona tarcza) i ubogacił dotychczasowy herb miejski przez umieszczenie na nim w górnej części tarczy złotej królewskiej korony, ale i wskazał jeden z przynajmniej czterech używanych wówczas w Gdańsku herbów. Jeszcze w tym samym roku ukazuje się pieczęć na której jest wizerunek nowego herbu i to od razu z trzymaczami w postaci lwów. Potwierdza i utrwala się taki wizerunek herbu obficie zdobiąc architekturę miasta jak i widnieje on na licznych emisjach monet gdańskich. Na przykładzie dziejów herbu naszego miasta porozmawiamy o sztuce herbowej i rozwoju heraldyki.

Rycerze króla Artura

  • Dla: uczennic i uczniów klas I-III szkół podstawowych

Kim był legendarny król Artur i jego rycerze? Jaki ma związek z naszym miastem? Jaki wpływ miały legendy arturiańskie na średniowiecznego rycerza? Kto i jak mógł nim zostać oraz jakie były jego obyczaje, stroje i uzbrojenie? Razem ze średniowiecznym wojownikiem udamy się na wyprawę do czasów, gdy Dwór Artusa tętnił życiem, a gdańszczanie zdobywali laury w rycerskich turniejach. 

Panienka z okienka

  • Dla: uczennic i uczniów klas I-III szkół podstawowych i przedszkoli

Postać Hedwigi, czyli Panienki z okienka znana jest dzięki powieści Jadwigi Łuszczewskiej oraz późniejszej adaptacji filmowej. Mamy jednak niespodziankę. Oto Panienka z okienka zamieszkała w Nowym Domu Ławy i czeka na dzieci, by opowiedzieć im o swoim życiu w dawnym Gdańsku.  Zaprosi nas także do swojego pokoiku, gdzie razem wyjrzymy przez okno! 

W domu państwa Uphagenów

  • Dla: uczennic i uczniów klas I-III szkół podstawowych i przedszkoli

Państwo Uphagenowie zapraszają najmłodszych do swojego przepięknego domu przy ulicy Długiej. To wyjątkowy zaszczyt, dlatego musimy tu przyjść! Wykorzystując wszystkie zmysły, odkryjemy, jak żyli gdańszczanie dawno temu, a także jakie tajemnice skrywały ich domy…

Westerplatte. Szlak pamięci

  • Dla: słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku, studentów, licealistów i uczniów ostatnich klas szkół podstawowych

Do wyboru są dwie formy zajęć. W ramach spaceru po Westerplatte zostanie omówione przygotowanie placówki do pełnienia funkcji składnicy tranzytowej, działania podjęte bezpośrednio przed wybuchem wojny i obronę Westerplatte. W ramach konwersatorium omówione zostaną losy obrońców w czasie II wojny światowej i w czasach PRL. Istnieje możliwość przedłużenia lekcji do 90 min w porozumieniu z koordynatorem grupy.

Andrzej Gierszewski
Muzeum Gdańska

Poprzedni artykułCzekamy na ustawę metropolitalną
Następny artykułO raku szyjki macicy
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze