czwartek, 26 grudnia, 2024
ArchiwumArchiwum ElblągFrancuskie auta już tak nie kręcą

Francuskie auta już tak nie kręcą

W Europie najbardziej liczący się koncern samochodowy to niemiecki Volkswagen. Gospodarka z Paryża zawsze uwielbiała rywalizację z Berlinem i miała też swoją perełkę, która przez długie lata walczyła z niemieckim rywalem. Mowa o koncernie PSA Peugeot Citroen.
Długoletnia historia z epizodem polskim
Historia firmy wiąże się z głównym założycielem firmy Andre Citroen. Inżynier w czasie podróży przez Polskę nabył patent na sposób wytwarzania maszyny do obróbki kół zębatych daszkowych. Logo marki przedstawia właśnie zazębienie daszkowe.
Firma powstała w 1919 roku. Aktualnie zatrudnia blisko 100 tysięcy pracowników w Francji. Ogółem ponad 200 tys. Osób pracuje w całym koncernie. Poza Citroenem w skład koncernu wszedł Peugeot, firma z jeszcze dłuższą tradycją. Działa bowiem od 1882 roku. Jako PSA Peugeot Citroen działają od 1976.
Na razie kończy się mit reprezentatywnej firmy w Francji.
Kryzys jaki pojawił się na świecie w 2008 roku dotknął dość silnie spółek motoryzacyjnych. Francuski koncern w porę nie zareagował i od 24 września wypadł z najbardziej prestiżowego paryskiego indeksu giełdowego CAC40, odpowiednik naszego WIG 20.
Co było przyczyną ? Przyczyna leży w bardzo słabych wynikach spółki i coraz mniejszej roli jaką odgrywa w tym indeksie. Akcje w przeciągu ostatnich 12 miesięcy spadły o 60 %, osiągając najniższy poziom od 26 lat !
Dział produkcji samochodów pochłaniał w ub.r 200 mln euro miesięcznie w gotówce, jak podał w lipcu prezes Philippe Varin, gdy spółka ogłosiła stratę netto za pierwsze półrocze w wysokości 819 mln euro.
Decyzja o usunięciu Peugeota zapadła po spotkaniu siedmioosobowej rady naukowej NYSE Euronext pod kierunkiem Rolanda Bellegarde’a, wiceprezesa ds. notowań europejskich I transakcji gotówkowych. Przeglądy sytuacji indeksów odbywają się co kwartał.
Rada wybiera „najbardziej reprezentatywne” spółki. Nie może być w niej więc legendy francuskiej motoryzacji, PSA Peugeot Citroen, który stanowił tylko 1,13 % wartości całego indeksu.
Niestety francuski lider spowalnia, czy koncern jest w stanie wymyślić uzdrowczą strategię ?

Opr. Red źródło biznes.pl

Najnowsze artykuły

Badania klimatu rowerowego

Rozpoczęły się badania klimatu rowerowego, czyli cykliczna, organizowana co 2 lata przez Stowarzyszenie Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA) akcja badania rowerzystek i rowerzystów. Elbląg...
0
Chcieli byśmy poznać Twoje zdanie. Skomentujx