niedziela, 24 listopada, 2024
ArchiwumArchiwum Elbląg"Rowerowe" zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym - część trzecia

„Rowerowe” zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym – część trzecia

Wczoraj zakończył się Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. My mamy dla państwa kolejny artykuł poświęcony najnowszym „rowerowym” zmianom w Prawie o Ruchu Drogowym (PoRD) z maja 2011 roku. Informacje przygotowane są przez elbląskiego oficera rowerowego Marka Kamma wraz z wraz z Komendą Miejską Policji w Elblągu oraz Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego.
Dzisiaj napiszemy o poruszania się środkiem pasa ruchu oraz  wyprzedzaniu pojazdów z prawej strony.
Nowelizacja Kodeksu Drogowego w maju 2011 r. zwiększyła uprawnienia rowerzystów podczas jazdy i ułatwia poruszanie się rowerem po drogach. O dopuszczalności poruszania się środkiem pasa ruchu mówi art.16 ust.7 PoRD, który mówi:
Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeżeli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 1
Art. 33 ust. 1
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Jazda środkiem pasa ma na celu zwiększenie widoczności rowerzystów dla pojazdów jadących drogą poprzeczną. Dopuszczenie jazdy środkiem na skrzyżowaniach ma szczególne znaczenie na rondach, ze względu na częste potrącenia rowerzystów przez samochody zjeżdżające w prawo.

Nie warto się trzymać kurczowo krawężnika choćby z powodu nierówności nawierzchni, studzienek, piasku ze szkłami, czy stojącej w koleinie wody po opadach deszczu. Poza tym w sytuacji gdy na wielu chodnikach w Elblągu parkują samochody jadąc blisko krawężnika narażamy się na uderzenie rowerem w raptownie otworzone drzwi samochodu lub co gorsza na uderzenie w ruszający tyłem samochód, który nas nie zauważył.

Także poprawimy swoje bezpieczeństwo jadąc nieco szerzej, będąc lepiej widocznymi i bardziej przewidywalnymi dla innych użytkowników drogi. Kierowcy samochodów także wolą jadącego przewidywalnie rowerzystę, którego tor jazdy jest zbliżony do linii prostej, niż jadącego slalomem miedzy dziurami, studzienkami i innymi przeszkodami, którego wtedy znacznie trudniej bezpiecznie wyprzedzić.

Kolejnym przepisem, na którym skupiamy jest  wyprzedzanie pojazdów z prawej strony. Mówi o tym art. 24 pkt. 12 PoRD.
Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.
Zmiana ta legalizuje często stosowane zachowanie rowerzysty na drodze, bo przecież nie o to chodzi w jeździe rowerem po mieście aby stać w korku lub 50 metrów przed sygnalizatorem. Do tej pory rowerzyści mogli z prawej strony jedynie omijać zatrzymane pojazdy.
Rozwiązanie to sprzyja płynności ruchu, poprawia widoczność rowerzysty, który nie musi być schowany pomiędzy samochodami, a może zając bardziej widoczne miejsce z przodu.
Istotny dla kierowców jest teraz obowiązek spojrzenia we wsteczne i prawe lusterko, czy nie zbliża się rowerzysta i czy można bezpiecznie otworzyć drzwi od strony pasażera, albo zmienić kierunek ruchu.
Z własnego doświadczenia w jeździe po Elblągu widzę, że kierowcy często stoją bardzo blisko krawężnika uniemożliwiając rowerzyście skorzystanie z tego udogodnienia. Chcę wierzyć, że wynika to z niewiedzy o nowym przepisie, a nie z innych względów. Zwracam się więc z apelem, aby zostawiać wolną przestrzeń z prawej strony dla rowerzysty. Będzie to bardzo eleganckie i przyjazne zachowanie.

Najnowsze artykuły

0
Chcieli byśmy poznać Twoje zdanie. Skomentujx