Wakacje dla większości z nas zbliżają się do końca. Dla wielu z nas to okres, o którym będziemy pamiętali przez kolejne lata. Pogoda w Polsce może nie dopisywała ale Ci którzy wybrali się za granicę nie narzekają. Niestety zdarzyli się poszkodowani.
Klienci zakupów grupowych jak klienci Amber Gold.
Prasa i media rozpisywały się w te wakacje o klientach Amber Gold, niedowierzając jak mogli uwierzyć w nierealne oferty jakie oferowała lokata w tym para banku. Tymczasem w tle okazał się dramat kolejnych klientów – tym razem turystów, którzy skorzystali z ofert biur podróży promujących się poprzez sieć zakupów grupowych, głównie Groupon i Gruper ale także wielu innych mniejszych lokalnych portali działających na podobnej zasadzie.
Agresywne promocje ofert przewoźników i biur podróży ratunkiem dla upadających firm.
W zakupach grupowych zakochali się wszyscy Polacy. Elblążanie również nie należą do wyjątków. Strategia działania jednak takich firm jest druzgocąca często dla firm reklamujących się na takich portalach. Wysokość zarobków firmy jest liczona bowiem od ceny po obniżce, firma więc schodzi często aż o 50 % od ceny wyjściowej, dodatkowo większość po obniżce zbierają firmy promujące te usługi. Wiele z firm nie mogąc sprzedać swoich produktów zaczyna korzystać z magii wielkich sieci zakupów grupowych, zapominając o tym iż przychód nie pokrywa całkowicie ich kosztów.
Alba Tour, Filiz Sp. z o.o.,Biuro Podróży Atena – to tylko niektóre przypadki
Firmy wyżej wymienione jak widać po ich aktualnych stronach www już nie istnieją, dla niedowiarków adresy do sprawdzenia :
– www.albatour.pl
– www.filiztour.pl
– www.atena.oswiecim.pl
Często niestety oferty firm okazują się po prostu nierealne ekonomicznie. Reklama firm na tych portalach jest skuteczna dla firm o stabilnej sile finansowej, która korzysta z takiej formy promocji bardzo sporadycznie. Wyżej wymienione firmy często obniżały swoje wycieczki o blisko 50 %, dodatkowo musiały płacić kolejne duże prowizje dla dużych gigantów sprzedaży grupowych.Czy można więc zarabiać sprzedając produkt 75 % poniżej cen handlowych. Nierealne.
Zamiast mega promocji spotykamy się z mega bublem.
W tym roku przekonało się o tym 130 klientów Alba Tour. Liczyli iż zaoszczędzą blisko 1900 złotych, kupując wycieczkę do Hurghady czy Sharm El Sheikh, kupili ofertę przez Groupona. Cena wyjazdu była kusząca – za 1095 zł można było polecieć na ośmiodniowy wypoczynek do Egiptu. Skusiło to aż 130 osób. W tej cenie obiecywano klientom wyżywienie all inclusive, przelot, opiekę pilota i pobyt w czterogwiazdkowym hotelu.
Rzecznicy zakup grupowych tłumaczą się iż dokładnie sprawdzają każdą z firm zanim dostanie się ona na ich portal. Jednak jak rozmawiamy z jednym z elbląskich przedsiębiorców – który pragnie zachować anonimowość – nie miał żadnych problemów z ulokowaniem swojej oferty na zarówno ogólnopolskich portalach zakupów grupowych jak i działających u nas w mieście.
Klienci zakupów grupowych mogą czuć się bezpiecznie?
Jednak jak podaje Rzeczpospolita klienci mogą czuć się bezpiecznie. W rozmowie z pismem rzecznik Groupon Polska powiedział, że klienci otrzymają pełny zwrot gotówki lub możliwość wymiany wycieczek na inne. W grę wchodzą niebagatelne sumy – w lipcu, gdy upadło Alba Tour Groupon musiał wysupłać okrągły milion złotych.
Na razie Grouponowi idzie dobrze i na pewno nie chce utracić swojej aktualnej reputacji. Jednak czy za rok możemy liczyć na ponowną taką pomoc od sieci grupowych ? Niestety nie. Nie mają bowiem one takiego obowiązku, gdyż to nie one są odpowiedzialne za oferty sprzedaży a firmy zamieszczające się na ich stronach. W tym roku nam się udało, w następnym uważajmy więc by nic takiego nam się przytrafiło. To nic złego, że korzystamy z firm mniejszych czy średnich a nie z wielkich korporacji. Ważne jest to by zanim skorzystamy z mniej nam znanej firmy zaciągnąć opini czy nie ma na nią jakiś negatywnych opinii.
[nggallery id=52]
Opr. Red źródło Rzeczpospolita