Like it, Lubię to … historia Facebooka przeszła do historii. Właściciel i twórca legendarnego już portalu społecznościowego stał się najmłodszym miliarderem w historii. A przyjrzyjmy się firmom w Polsce, które najlepiej korzystają z tej platformy, jak osiągają swój sukces, ilu mają fanów ?
Magia ilości – im więcej tym lepiej ale czy to prawda?
Dla marketingowców każdej z firm zdobycie uznania wśród społeczeństwa to wyzwanie nie do odrzucenia, tym bardziej na Facebooku. Tysiące, miliony tzw. „lajków” to nakręca spirale kosztów w każdym przedsiębiorstwie i codzienne myśli specjalistów ds. reklamy . Jak zabłysnąć, czym zaskoczyć, by zostać polubionym.
Jak pokazały statystyki Polacy najczęściej z komercyjnych profili klikną „lubię to” zazwyczaj w środy rano. W weekend – raczej nie mamy na co liczyć.
Jednak nie zawsze ilość fanów na profilu determinuje zyski firm. Ściąganie czytelników i aktywnie korzystających z profili komercyjnych tylko za pomocą kolejnych promocji czy konkursów, nie należy do najbardziej efektywnych metod. Jak podają eksperci lepiej mieć „wiernych oddanych czytelników” niż przypadkowych tzw. „łowcy okazji”. Jednym słowem stawiać na stałe relacje. Maxwell House, producent kawy promując swój profil dorzucał swoje kubki, zdarzało się że w ciągu godziny przybywało po 3 tysiące fanów. Być może część była smakoszami tej kawy wielu natomiast korzystało z szybkiej okazji zdobycia nagrody niż utożsamiania się z marką.
Do najbardziej lubianych aktualnie komercyjnych profili FB należą Play i Allegro (one postawiły na jakość, wyprzedzając pierwszych liderów polskiego FB firmy Reserved czy House- które były zwolennikami zdobywania fanów w większości poprzez promocje, konkursy):
Top 10 największych profili ecommerce na Facebooku
1. Play 1.074.453 osoby lubią to · 35.944 osoby o tym mówią
2. Allegro 946.976 osób lubi to · 13.363 osoby o tym mówią
3.. Reserved 685.869 lubi to, 5.044 osoby o tym mówią
4. House 610.858 osób lubi to · 6.732 osoby o tym mówią
5. Cropp 606.489 osób lubi to · 28.291 osób o tym mówi
6. Mały Głód 571.842 osoby lubią to · 4.664 osoby o tym mówią
7. WOŚP403.658 osób lubi to · 1.791 osób o tym mówi
Źródło: Facebook.com
Kto postawił na jakość?
Liczba fanów to jeden z czynników skutecznej promocji firmy. Sposobem szybkim na przyciągnięcie tłumów są kolejne kubki i gadżety, są jednak firmy które postawiły na budowanie relacji z klientem. Okazuje się, że osiągają przy tym większą efektywność pozyskiwania ilości fanów w stosunku do wydanych kosztów oraz zyskują zarazem lepszą czytalność swojego profilu.
Jak czytamy w Pulsie Biznezu celem w FB jest liczne, ale indywidualne dotarcie do potencjalnych ambasadorów marki, a nie do klienta masowego, tak jak robi to „zwykła” reklama. Stąd od razu rodzi się pytanie, czy konkursy i atrakcyjne nagrody rzeczywiście na stałe przyciągną i zwiążą pożądaną przez klienta grupę docelową z marką. Fakt, że internauta weźmie udział w organizowanym przez firmę konkursie, nie musi wynikać z jego zaangażowania w życie marki — przekonuje Kamil Wiszowaty, dyrektor strategiczny działu cyfrowych mediów w Value Media.
Dobrze zastosować, tzw. „połączenie tych dwóch metod” czyli akcje promocyjne w powiązaniu z ciekawymi relacjami z klientami, czytelnikami.
Dlatego też do najefektywniejszych profili polskiego FB zalicza się profile należące do grupy Empik, OtoMoto (należące do Allegro) czy Merlin niż te najliczniejsze takie jak Reserved, Cropp czy House (każdy z osobna blisko ponad 400-500 tys).
Według analiz jednej z właścicieli najefektywniejszego komercyjnego profilu firmy Merlin użytkownicy najczęściej komentują i lubią komunikaty niezwiązane stricte z marką. A więc ciekawe filmy, opinie, zdjęcia niezawierające ścisłych związków z marką promowaną na danym profilu. Taką strategię przyjęły profile sieci komórkowej Play i Allegro, w szybkim tempie podwajając liczbę fanów.
Ciekawą kampanię wymyśliła ostatnio również firma Cropp – 5 ta w rankingu największej liczebności fanów, organizując wyprawę Long’n Roll trójce podróżników z 3miasta. Na deskorolce przemierzają oni Azję, w każdym z krajów mają różnego rodzaju misję do wykonania. Facebookowi fani odzieżowego giganta mogą śledzić poczynania podróżników. Widać więc zmianę dotychczasowego podejścia firm, które wiedzą iż na facebooku poza kolejną wygraną zniżką użytkownicy chcą znajdywać również inne informacje.
Top 5 najefektywniejszych profili ecommerce na polskim Facebooku
1. Smyk 54.850 osób lubi to · 1.280 osób o tym mówi
2. Empik-café 7.809 osób lubi to · 996 osób o tym mówi
3. Merlin
4. Empik
5. Otomoto.pl
Źródło: Value Media
www.bogatyelblag.pl – najbardziej lubiany w Polsce
21 sierpnia obchodziliśmy miesięczną rocznicę istnienia naszej strony i profilu facebookowego. W ciągu tego czasu udało nam się zyskać sympatię i polubienie 120 osób. Wszystkim chcemy serdecznie podziękować za to, że jesteście z nami.
Postanowiliśmy sprawdzić kiedy nasz fanpage zbliży się do najbardziej popularnego aktualnie w Polsce. Równamy się do tego z największą ilością tzw. „lubię to”. Do naszych obliczeń założyliśmy, że profilowi Play nie będzie przybywać już fanów, nam natomiast z Waszą pomocą, promocjami elbląskich i ogólnopolskich firm przybywać co miesiąc 120 fanów z funkcjonowania w pierwszym miesiącu.
Najbardziej liczny profil Play ma aktualnie 1 074 453 osoby. Nasz fanpage ma już 120 osób. Potrzebujemy więc 8953 miesięcy czyli 746 lat przy tej proporcji. Wychodzi więc iż w roku 2758 roku możemy zbliżyć się do fanów Play. Liczymy, że naszą Redakcję odwiedzi następca Marka Zuckerberga, chyba że Mark doczeka kolejnego cudu, i tym razem będzie najstarszym miliarderem na świecie. A was prosimy o promocję strony, by nie trwało to tak długo, do Portelu brakuje nam na FB tylko 3 lat – to możemy osiągnąć jeśli nam w tym pomożecie.
Tymczasem wśród naszych aktualnych użytkowników, którzy dzisiaj udostępnią i polubią nasz post wybierzemy jedną Panią i Pana, którzy zostaną nagrodzeni upominkiem. Do dzieła.
Udanej Środy – wtedy według ekspertów najczęściej lubicie klikać komercyjne profile. Polubcie i nas.
Redakcja www.bogatyelblag.pl z podziękowaniami dla dotychczasowych użytkowników.