Marka – nie chodzi o nazwę byłej waluty niemieckiej. Marka to coś o co walczy każda firma, o uznanie, prestiż i zaufanie wśród swoich klientów. Również w funkcjonowaniu Państw marka i wartość Państwa ma wpływ na dalszy rozwój kraju. Jak wypadamy w najnowszym rankingu?
Pierwsza trójka.
Najcenniejszą marką narodową świata wciąż pozostają Stany Zjednoczone. Trudno z nimi konkurować. Obecnie marka tego kraju wyceniana jest na 14,6 bln dol. Oszacowali analitycy z „The Brand Finance Nation Brands 100”. W skali roku to wzrost o 19 %.
Raport Brand Finance powstał na podstawie analizy czynników ekonomicznych, demograficznych oraz politycznych. Brand Finance zmierzył wartość oraz siłę marki narodowej największych państw. Wartość marki jest definiowana jako wartość bieżąca netto przyszłych przepływów pieniężnych związanych z oddziaływaniem marki danego państwa.
Każdej analizowanej marce państwa został również przypisany niezależny rating (od AAA do DDD), na który składa się ocena siły, zagrożeń, potencjału rozwoju i wartości danej marki narodowej. Zestawienie pokazuje, w jakim stopniu reputacja kraju przyciąga zagranicznych inwestorów i konsumentów.
Wpływ na wycenę Ameryki w tym roku zaważyły listopadowe wybory prezydenckie. Rozstrzygną one, kto zostanie nowym menedżerem amerykańskiej marki – Obama czy Romney?
Do zmiany doszło natomiast na podium. Dotychczasowa druga marka na świecie- Niemcy dała się wyprzedzić Chinom. Wartość marki Chin wzrosła w ostatnim roku o 61 proc. do 4,8 bln dol. Niemcy znaleźli się na ostatnim miejscu na podium (wartość marki sięga teraz 3,9 bln dol.).
Polska – lider wśród najbardziej dynamicznie rozwijającej się marki na świecie.
Podczas Euro 2012 i nie kiedy na olimpiadzie znów z niechęcią „rozkoszowaliśmy” się utworem „Polacy nic się nie stało”. Jak się jednak okazuje mimo naszego ogólnego nastroju do narzekania mamy też powody do dumy.
W rankingu na najcenniejszą markę świata zajęliśmy 20 miejsce na świecie. Zanotowaliśmy natomiast najbardziej dynamiczny wzrost rok do roku, aż 75 %.
Aktualnie wyceniają analitycy markę naszego kraju na 472 mld dol. Awansowaliśmy tym samym z 24. na 20. miejsce w rankingu Nation Brands 100. W rankingu wyprzedzamy m.in. Austrię, Tajwan i Belgię, przed nami znalazły się natomiast takie państwa, jak Turcja, Meksyk czy Indie.
Zdaniem analityków, doskonałe wyniki Polski to w dużej mierze pochodna optymistycznych prognoz wzrostu polskiej gospodarki w najbliższych latach. Polska jest największym prymusem w Unii Europejskiej. Kryzys jej nie zaszkodził, wręcz przeciwnie – wciąż dynamicznie się rozwija i ma przed sobą dobre perspektywy. Jak szacuje Brand Finance, profil ryzyka dla Polski jest w 2012 r. mniejszy niż w 2011 r., powoli rośnie też indeks siły polskiej marki (BSI). Nasza marka otrzymała rating „A”.
Ranking był przeprowadzany jeszcze przed Euro 2012 – to tak by nie było zbyt różowo. Rankingi i wszystkie statystyki mają niestety to do siebie iż oceniają wartości historyczne i kalkulują tylko i wyłącznie prognozy dla kraju. Jak sami wiemy utrzymać pozycję lidera i ciągły, nieustanny wzrost jest stosunkowo trudno. Wzrosty na giełdzie też gdy wszyscy popadają w euforię kiedyś się kończą, sportowcy którzy idą od zwycięstwa do zwycięstwa też w końcu odnoszą porażkę, tak samo z rozwojem kraju. Zapewne w następnym rankingu odniesienie tak dynamicznego rozwoju będzie niezwykle trudne zwłaszcza z możliwymi sytuacjami, które powoli zaczynają się rozwijać w Polsce. Okres ożywienia w Polsce jak widać występował, mieliśmy czas na pewne reformy, zmiany, które najłatwiej robić w momencie ożywienia. Mimo to Polska za okres ostatniego rozwoju zasługuje na uznanie całego świata, ale czy wykorzystała w pełni swój rozwój i czy nie jest tylko przypadkowym liderem pokaże przyszłość.
Opr. Red źródło: forsal.pl
foto: sxc.hu