Ostatni upadek lini lotniczej OLT Express i ogólna kondycja tego sektora napawa podróżujących sporymi obawami. Jakie są metody by wyjść z takiej sytuacji obronną ręką. Zobaczmy.
1. Charge back
To jedno z najprostszych i najszybszych możliwości odzyskania pieniędzy gdy linia lotnicza bankrutuje. Warunkiem musi być jednak zakup biletu za pośrednictwem karty. Charge back jest tzw. obciążeniem zwrotnym.
Nie musimy wtedy składać reklamacji u dostawcy usługi, składamy ją od razu w banku, który wystawił fakturę. Obecne zasady pozwalają na odwołanie transakcji gdy produkt lub usługa nie zostały nam dostarczone.
Co ciekawe, pieniądze wówczas nie są zwracane ze środków banku, ale ze środków sprzedawcy. Jeśli ten rzeczywiście nie wywiązał się z umowy, a klient i operator terminalu dopełnili wszystkich formalności, to operator terminalu zwróci odpowiednią kwotę ma rachunek karty. Jeśli jednak operator terminalu udowodni, że towar lub usługa zostały dostarczone, to pieniądze nie zostaną zwrócone.
Co jednak gdy sprzedawca ogłasza bankructwo? A no właśnie. Wtedy pieniądze powinien wypłacić akceptant czyli operator terminalu. Jest to sytuacja o której nie zawsze zostaniemy poinformowani, gdyż nie jest to z korzyścią dla firmy obsługujących terminale. Muszą bowiem one pokrywać błędy przewoźnika.
Pamiętajmy jednak o tym iż istnieje taka opcja.
2. Metoda kolejna – Odszkodowanie od linii lotniczej
Jak wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (rozporządzenie nr 261/2004/WE), w przypadku, gdy linie lotnicze nie poinformowały pasażera o odwołaniu lotu 14 dni przed odlotem, nie oferowały pasażerowi zmiany planu podróży w podobnych ramach czasowych lub jeśli przewoźnik nie udowodni, że odwołanie lotu było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, wówczas pasażerowi przysługuje zwrot kosztów biletu.
Wysokość odszkodowania w razie odmowy przyjęcia pasażera na pokład, w zależności od odległości przelotu i opóźnień spowodowanych zmianą trasy podróży, wynosi od 125 do 600 euro.
Lot, który jest opóźniony o minimum 5 godzin może powodować iż pasażer może zrezygnować z lotu i żadać zwrotu za bilet. Opóźnienie minimum 1 dzień – wtedy linie zobowiązane są do zapewnienia pasażerowi bezpłatnego zakwaterowania i bezpłatnego transportu między lotniskiem a hotelem.
W momencie, kiedy przewoźnik nie wywiąże się ze swoich obowiązków na wypadek odwołania czy opóźnienia, należy złożyć do niego reklamację na piśmie. Od tego czasu przewoźnik ma dwa miesiące na odpowiedź. Jeśli odpowiedź nie nadejdzie w wyznaczonym terminie lub gdy przewoźnik zaproponuje rozwiązanie, które nie satysfakcjonuje pasażera, wówczas pasażer może zwrócić się o pomoc do Komisji Ochrony Praw Pasażera, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC).
Informacje o procedurze zgłaszania sprawy do ULC, a także formularz skargi na linię lotniczą można znaleźć na stronie www.ulc.gov.pl w zakładce „Prawa pasażera”.
Opcja druga jest o wiele dłuższą procedurą niż pierwsza i powoduje wiele komplikacji w przypadku problemów finansowych przewoźnika.
Opr. Red