#wGdyni każdy podróżuje bez barier

Gdynia od wielu lat stara się realizować politykę Miasta bez barier – miejsca dostępnego dla wszystkich, również mieszkańców z niepełnosprawnościami. W ramach porozumienia pomiędzy Urzędem Miasta a PKP Szybką Koleją Miejską w Trójmieście, przez cały październik trwają szkolenia, które mają pomóc pracownikom jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby każdego pasażera.

Trwające właśnie szkolenie „Obsługa pasażera z niepełnosprawnością”, prowadzone przez Annę Dobkowską z Referatu ds. Osób z niepełnosprawnością, pomoże pracownikom PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby pasażerów z niepełnosprawnościami. W zajęciach biorą udział m.in.: maszyniści, kasjerki i konduktorzy. Inicjatorką pouczeń ze strony przewoźnika jest Katarzyna Rewers-Dawid, naczelnik Ośrodka Szkolenia i Egzaminowania.

– Gdynia to miasto dostępne dla wszystkich. Jest tak uniwersalnie zaprojektowane, aby nie było w nim żadnych barier ograniczających kogokolwiek w realizacji marzeń i czerpaniu z życia pełnymi garściami. Dlatego szkolenie pracowników PKP SKM z obsługi pasażera z niepełnoprawnością ma same plusy. Załodze pomoże jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby wszystkich pasażerów, a osobom z niepełnosprawnością – podróżować bez żadnych ograniczeń i stresu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Prowadzone przez Annę Dobkowską zajęcia dotyczą m.in. dobrych praktyk, komunikacji i obsługi pasażera z niepełnosprawnością. Poza tym mają na celu pomóc pracownikom PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zrozumieć potrzeby różnorodnych pasażerów, podnieść standard tzw. obsługi bez barier, zwiększyć bezpieczeństwo i system pomocy na peronach oraz dworcach.

– Nie ma miasta bez komunikacji. Dlatego ta współpraca między Urzędem Miasta Gdyni a PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest m.in. po to, żeby pokazywać i uwrażliwiać na różnorodnego pasażera. Aby zwiększać bezpieczeństwo na peronach, dworcach kolejowych, ale także żeby uwrażliwiać samych pracowników, ułatwiać im pracę w codziennej komunikacji z każdym pasażerem – informuje Anna Dobkowska z Referatu ds. Osób z niepełnosprawnością.

Szkolenie nie tylko wpłynie na poprawę dostępności komunikacji kolejowej w taki sposób, aby każdy pasażer był samodzielny i niezależny w podróżowaniu, ale również pomoże pracownikom w ich codziennej pracy i uwrażliwi ich na różnorodne potrzeby mieszkańców naszego miasta.

– W PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zwracamy szczególną uwagę na to, aby pasażerowie z różnego rodzaju niepełnosprawnościami mieli zapewnioną wygodną, komfortową podróż. Dawno temu zidentyfikowaliśmy dwa obszary, które najbardziej doskwierają pasażerom: odstęp między pociągami a krawędzią peronu oraz sprawność wind i dostępność ramp najazdowych. Staramy się oczywiście te niedogodności eliminować, zarówno w kwestii taboru, jak i przystanków – wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM Trójmiasto.

Jak informuje rzecznik, wszystkie przystanki w Gdyni są systematycznie modernizowane. Niedawno wyremontowano te w Redłowie i Chyloni, które w pełni przystosowano do obsługi osób z niepełnosprawnością. Obecnie na modernizację oczekują przystanki: w Orłowie, na Grabówku i Leszczynkach. Podczas remontu, oprócz montażu wind lub ramp najazdowych, ważną kwestią jest również zadbanie o odpowiednią odległość między wagonem a peronem.

– Przy modernizacji peronów staramy się zwracać uwagę na to, aby po pierwsze ich krawędź była prosta, a po drugie maksymalnie przysunięta do pudła wagonu. I to powoduje, że ten odstęp między wagonem a peronem jest mniejszy i pasażerowie, dla których zrobienie dużego kroku jest problemem, mogą wsiąść i wysiąść dużo łatwiej – dodaje Tomasz Złotoś.

Magdalena Śliżewska
Fot. Kamil Zoch
UM Gdynia

Poprzedni artykułWiedza o świecie w kalendarzach Prus Królewskich
Następny artykułW gdyńskich szkołach przybywa dzieci z różnych kultur
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze