Centrum Obsługi Mieszkańca „strzałem w dziesiątkę”

Blisko 11 tysięcy obsłużonych interesantów i ogromne zainteresowanie – tak w największym skrócie można podsumować pierwszy miesiąc funkcjonowania Centrum Obsługi Mieszkańca, placówki Urzędu Miasta Gdyni w Centrum Riviera.

– Powstanie tego miejsca to odpowiedź na oczekiwania osób, którym z uwagi na codzienne obowiązki trudno było odwiedzić gdyński urząd w godzinach pracy. Pierwszy miesiąc funkcjonowania Centrum Obsługi Mieszkańca potwierdził, że jego otwarcie było bardzo dobrą decyzją – mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.


Centrum Obsługi Mieszkańca (COM)
 wystartowało 2 września. Za nami już zatem ponad miesiąc funkcjonowania placówki. W tym czasie obsłużonych zostało blisko 15 tysięcy osób, z czego tylko we wrześniu dokładnie 10909. Największym zainteresowaniem cieszą się rejestracja pojazdów oraz punkt informacyjny, w którym można między innymi wyrobić kartę mieszkańca.

Pod koniec miesiąca najczęściej odwiedzane było zaś stanowisko nr 1 poświęcone spisowi powszechnemu. Od 2 do 30 września w COM spisały się 2223 osoby. Wraz z zakończeniem spisu, stanowisku nr 1 – zgodnie z zapowiedziami – zmieniło zakres obsługi. Od 1 października funkcjonuje ono jako miejsce składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz wniosków o dotacje z programu „Czyste Powietrze”.

– Centrum Obsługi Mieszkańca zostało znakomicie przyjęte przez gdynian i nie tylko. Potwierdzają to nie tylko statystyki, które mówią same za siebie, ale i głosy mieszkańców, którzy w bezpośrednich rozmowach z pracownikami chwalą funkcjonowanie tego punktu – przyznaje Rafał Klajnert, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni oraz Sekretarz Miasta. – Liczby z września pokazują, że nasze prognozy o możliwości obsługi w ciągu miesiąca dodatkowych 10 tysięcy interesantów, były właściwe. Cieszymy się, że możemy być jeszcze bliżej mieszkańców i jeszcze szybciej pomóc im załatwić dziesiątki spraw w sprawny i wygodny sposób – dodaje.

Gdynia jako miasto innowacyjne i nowoczesne od lat stawia na funkcjonalność. Uruchomienie Centrum Obsługi Mieszkańca to kolejny krok w stronę usprawnienia komunikacji urzędu z gdynianami.
 
 
Centrum Obsługi Mieszkańca ma 400 metrów kwadratowych i znajduje się na 1. piętrze Centrum Riviera (ul. Kazimierza Górskiego 2). Od poniedziałku do soboty w godz. 10-18 na gdynian czeka aż 18 urzędowych stanowisk, w tym kasa i punkt informacyjny.

JAK UMÓWIĆ WIZYTĘ?
Wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można umawiać telefonicznie, dzwoniąc na infolinię: 58 626 26 26 (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00), lub online na stronie rezerwacje.um.gdynia.pl.

W systemie rezerwacji należy wskazać, jaką sprawę zamierzamy załatwić i wybrać lokalizację, w której chcemy to zrobić: Urząd Miasta Gdyni lub Centrum Obsługi Mieszkańca (jeśli dana sprawa znajduje się na liście świadczonych w nim usług). Później pozostaje już tylko wybrać  dzień i godzinę wizyty.

JAKIE SPRAWY ZAŁATWISZ W COM?
Po wcześniejszym umówieniu wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można załatwić następujące sprawy:

EWIDENCJA LUDNOŚCI (stanowiska 2-4):

  • zgłoszenie zameldowania/wymeldowania,
  • nadanie numeru PESEL,
  • wydawanie zaświadczeń,
  • potwierdzenie profilu zaufanego (stanowisko 3).

DOWODY OSOBISTE (stanowiska 5-6):

  • złożenie wniosków o wydanie dowodu osobistego.

REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 7-14):

  • rejestracja i przerejestrowanie pojazdów,
  • wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych,
  • wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych.

PRAWA JAZDY (stanowiska 15-16):

  • wydanie PKK po raz pierwszy,
  • złożenie wniosku o zmianę danych w prawie jazdy,
  • złożenie wniosku o wymianę zagranicznego prawa jazdy na dokument polski.

CENTRALNA EWIDENCJA EMISYJNOŚCI BUDYNKÓW (CEEB)/PROGRAM „CZYSTE POWIETRZE” (stanowisko 1):

  • składanie deklaracji CEEB (można to zrobić również online poprzez portal ZONE) oraz wniosków o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” (wnioski można składać także online poprzez portal beneficjenta Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku).
    • w poniedziałki i środy – deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
    • we wtorki i czwartki – wnioski o dotacje z programu „Czyste Powietrze”.

Sprawy, które można załatwić bez konieczności rezerwacji wizyty:

REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 12-14):

  • rejestracja nowych pojazdów,
  • wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych,
  • wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych.

PUNKT INFORMACYJNY:

  • mieszkańcy mogą od ręki uzyskać wskazówki i pomoc przy załatwieniu spraw urzędowych oraz założeniu Karty Mieszkańca czy profilu zaufanego, który pozwala na prowadzenie korespondencji z urzędem w sposób elektroniczny.

KASA

Punkty obsługi mieszkańców na terenie centrów handlowych funkcjonują w niektórych polskich miastach (np. w Krakowie, Rzeszowie czy Olsztynie), jednak żadne nie może pochwalić się działaniem na tak dużą skalę jak w przypadku gdyńskiego Centrum Obsługi Mieszkańca.

Dawid Kowalski
fot. Magda Śliżewska
UM Gdynia

Poprzedni artykułJesienny spacer szlakiem gdyńskiego modernizmu
Następny artykuł#HelloAgain! Zaczynamy fazę grupową FIBA Europe Cup! Kyiv-Basket – Trefl Sopot
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze