Blisko 11 tysięcy obsłużonych interesantów i ogromne zainteresowanie – tak w największym skrócie można podsumować pierwszy miesiąc funkcjonowania Centrum Obsługi Mieszkańca, placówki Urzędu Miasta Gdyni w Centrum Riviera.
– Powstanie tego miejsca to odpowiedź na oczekiwania osób, którym z uwagi na codzienne obowiązki trudno było odwiedzić gdyński urząd w godzinach pracy. Pierwszy miesiąc funkcjonowania Centrum Obsługi Mieszkańca potwierdził, że jego otwarcie było bardzo dobrą decyzją – mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
Centrum Obsługi Mieszkańca (COM) wystartowało 2 września. Za nami już zatem ponad miesiąc funkcjonowania placówki. W tym czasie obsłużonych zostało blisko 15 tysięcy osób, z czego tylko we wrześniu dokładnie 10909. Największym zainteresowaniem cieszą się rejestracja pojazdów oraz punkt informacyjny, w którym można między innymi wyrobić kartę mieszkańca.
Pod koniec miesiąca najczęściej odwiedzane było zaś stanowisko nr 1 poświęcone spisowi powszechnemu. Od 2 do 30 września w COM spisały się 2223 osoby. Wraz z zakończeniem spisu, stanowisku nr 1 – zgodnie z zapowiedziami – zmieniło zakres obsługi. Od 1 października funkcjonuje ono jako miejsce składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz wniosków o dotacje z programu „Czyste Powietrze”.
– Centrum Obsługi Mieszkańca zostało znakomicie przyjęte przez gdynian i nie tylko. Potwierdzają to nie tylko statystyki, które mówią same za siebie, ale i głosy mieszkańców, którzy w bezpośrednich rozmowach z pracownikami chwalą funkcjonowanie tego punktu – przyznaje Rafał Klajnert, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni oraz Sekretarz Miasta. – Liczby z września pokazują, że nasze prognozy o możliwości obsługi w ciągu miesiąca dodatkowych 10 tysięcy interesantów, były właściwe. Cieszymy się, że możemy być jeszcze bliżej mieszkańców i jeszcze szybciej pomóc im załatwić dziesiątki spraw w sprawny i wygodny sposób – dodaje.
Gdynia jako miasto innowacyjne i nowoczesne od lat stawia na funkcjonalność. Uruchomienie Centrum Obsługi Mieszkańca to kolejny krok w stronę usprawnienia komunikacji urzędu z gdynianami.
Centrum Obsługi Mieszkańca ma 400 metrów kwadratowych i znajduje się na 1. piętrze Centrum Riviera (ul. Kazimierza Górskiego 2). Od poniedziałku do soboty w godz. 10-18 na gdynian czeka aż 18 urzędowych stanowisk, w tym kasa i punkt informacyjny.
JAK UMÓWIĆ WIZYTĘ?
Wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można umawiać telefonicznie, dzwoniąc na infolinię: 58 626 26 26 (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00), lub online na stronie rezerwacje.um.gdynia.pl.
W systemie rezerwacji należy wskazać, jaką sprawę zamierzamy załatwić i wybrać lokalizację, w której chcemy to zrobić: Urząd Miasta Gdyni lub Centrum Obsługi Mieszkańca (jeśli dana sprawa znajduje się na liście świadczonych w nim usług). Później pozostaje już tylko wybrać dzień i godzinę wizyty.
JAKIE SPRAWY ZAŁATWISZ W COM?
Po wcześniejszym umówieniu wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można załatwić następujące sprawy:
EWIDENCJA LUDNOŚCI (stanowiska 2-4):
- zgłoszenie zameldowania/wymeldowania,
- nadanie numeru PESEL,
- wydawanie zaświadczeń,
- potwierdzenie profilu zaufanego (stanowisko 3).
DOWODY OSOBISTE (stanowiska 5-6):
- złożenie wniosków o wydanie dowodu osobistego.
REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 7-14):
- rejestracja i przerejestrowanie pojazdów,
- wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych,
- wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych.
PRAWA JAZDY (stanowiska 15-16):
- wydanie PKK po raz pierwszy,
- złożenie wniosku o zmianę danych w prawie jazdy,
- złożenie wniosku o wymianę zagranicznego prawa jazdy na dokument polski.
CENTRALNA EWIDENCJA EMISYJNOŚCI BUDYNKÓW (CEEB)/PROGRAM „CZYSTE POWIETRZE” (stanowisko 1):
- składanie deklaracji CEEB (można to zrobić również online poprzez portal ZONE) oraz wniosków o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” (wnioski można składać także online poprzez portal beneficjenta Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku).
- w poniedziałki i środy – deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
- we wtorki i czwartki – wnioski o dotacje z programu „Czyste Powietrze”.
Sprawy, które można załatwić bez konieczności rezerwacji wizyty:
REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 12-14):
- rejestracja nowych pojazdów,
- wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych,
- wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych.
PUNKT INFORMACYJNY:
- mieszkańcy mogą od ręki uzyskać wskazówki i pomoc przy załatwieniu spraw urzędowych oraz założeniu Karty Mieszkańca czy profilu zaufanego, który pozwala na prowadzenie korespondencji z urzędem w sposób elektroniczny.
KASA
Punkty obsługi mieszkańców na terenie centrów handlowych funkcjonują w niektórych polskich miastach (np. w Krakowie, Rzeszowie czy Olsztynie), jednak żadne nie może pochwalić się działaniem na tak dużą skalę jak w przypadku gdyńskiego Centrum Obsługi Mieszkańca.
Dawid Kowalski
fot. Magda Śliżewska
UM Gdynia