Od września ubiegłego roku każdy może stać się właścicielem Trasy Kwiatkowskiego albo kupić inną nieruchomość w mieście. Jak to możliwe? Wszystko dzięki Monopoly Gdynia. Jesienią trafiła do sprzedaży specjalna edycja tej niezwykle popularnej i lubianej gry. A okres lockdownu to idealny moment na odkrywanie uroków planszówek.
Gdynia na planszy Monopoly
– Jestem z tego dumny, że do miast, które mają już swoje edycje Monopoly: Nowego Jorku, Sydney, Krakowa, Gdańska czy Torunia, od września 2020 roku dołączyła także Gdynia. Ta gra to doskonała rozrywka, nie tylko dla gdynian, ale też dla tych, którzy odwiedzili albo dopiero odwiedzą nasze miasto. Na planszy znajduje się wiele miejsc, które znamy i lubimy. Cieszymy się, że w ten nietypowy, a zarazem edukacyjny sposób możemy promować Gdynię – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Co znajdziemy w specjalnej edycji Monopoly Gdynia? Na przykład obiekty, na które głosowali internauci. Planszówka prezentuje walory naszego miasta, krajobrazy, ciekawe miejsca i wydarzenia, które stanowią o jego charakterze i atrakcyjności. Są to między innymi: bulwar Nadmorski, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Centrum Nauki Experyment, InfoBox, Muzeum Emigracji, Muzeum Miasta Gdyni, Port Gdynia, skwer Kościuszki i klif Orłowski – najdroższe pole w całej grze, a także IX Liceum Ogólnokształcące, które wygrało jesienny konkurs organizowany dla gdyńskich szkół. Na planszy nie mogło również zabraknąć ulicy Świętojańskiej, Miejskich Hal Targowych, Kamiennej Góry, Konsulatu Kultury i PGZ Stoczni Wojennej.
Gdyńską edycję wyróżniają – niespotykane do tej pory – pola pełne piasku. A rozpoczynając grę, ruszamy z gdyńskiej plaży.
Monopoly Gdynia – od momentu premiery do końca ubiegłego roku – sprzedała się w nakładzie 8300 sztuk. Okazuje się, że to bardzo dobry wynik na tle innych edycji i to w tak krótkim czasie. Gdyńska wersja gry jest jedną z „topowych”, a liczba sprzedanych egzemplarzy potwierdza globalny wzrost na rynku zbytu gier planszowych, który wyniósł aż 37%.
O Monopoly
Monopoly to słynna dziś na całym świecie gra planszowa, która powstała w 1935 roku. Upraszczając – polega na handlu nieruchomościami i bogaceniu się graczy. Na jej kolejnych edycjach wychowało się kilka pokoleń dzieci z całego globu. Przez lata na rynku pojawiały się różne wydania specjalne gry, w których pola zastępowały rzeczywiste lokalizacje z różnych miejsc świata.
W 2008 roku, jako pierwsze miasto w Polsce, tego zaszczytu dostąpiła Gdynia. Miasto zwyciężyło razem z tajwańskim Tajpej w internetowym plebiscycie, w którym swoje głosy oddało 5 milionów osób z całego świata.
Wraz z wydaniem własnej edycji specjalnej gry Gdynia dołączyła do grona miast takich jak np. Nowy Jork, Londyn i Sydney. Miejskie edycje to projekty prezentujące walory danego miasta, ważne plenery, obiekty i wydarzenia, które stanowią o jego charakterze, a także atrakcyjności dla mieszkańców i turystów. Projekt uwzględnia miejsca z obszaru kultury, edukacji, architektury oraz lokalnego biznesu.
Twórcą Monopoly Gdynia jest firma Winning Moves. Grę można kupić m.in. na stronie Gdyńskiego Centrum Kultury.
Magdalena Śliżewska
UM Gdynia
fot. Przemysław Kozłowski