Warmia i Mazury Elbląg EPEC na szybkiej ścieżce rozwojowej. Podsumowanie 5 lat zarządzania Andrzeja Kulińskiego

EPEC na szybkiej ścieżce rozwojowej. Podsumowanie 5 lat zarządzania Andrzeja Kulińskiego

Wzrost najważniejszych wskaźników ekonomicznych aż o 11 proc. w bardzo trudnym czasie transformacji energetycznej i narastającej inflacji, nowe inwestycje, ograniczanie kosztów i blisko 40 proc. przyrost klientów na nowe usługi EPEC HOME i PRO pokazują, że firma jest w dobrych rękach. Andrzej Kuliński obchodzi 5-lecie prezesury.

Rośnie wartość spółki i przychody pozataryfowe

Od 2018 roku spółka odnotowała łączny wzrost EBITDA aż o 11 proc. To ważny wskaźnik opisujący wartość firmy. Tylko w roku 2022 – w roku wybuchu wojny w Ukrainie – wskaźnik ten zanotował spadek ze względu na wysokie ceny węgla. Lokalny rynek ciepła dotknęła również zmiana taryfy głównego dostawcy ciepła oraz wysoka inflacja.

– Wzrost EBITDA cieszy nas, ponieważ miał on miejsce w trudnych warunkach rynkowych. To pokazuje, że spółka jest rentowna, a jej wartość rośnie – komentuje Andrzej Kuliński.


Wskaźnik pokazujący procentowy udział przychodów koncesjonowanych (z taryfy) w przychodach przedsiębiorstwa ogółem w roku 2018 wyniósł 97,6 proc. Od roku 2021 wskaźnik ten spadał, by w 2022 osiągnąć wielkość 94,8 proc. To oznacza, że poprawiają się przychody spoza taryfy – czyli spółka zarabia coraz więcej dzięki realizacji usług dodatkowych.

Spółka rozpoczęła działania związane z pozyskiwaniem oraz późniejszym umorzeniem białych certyfikatów. Białe certyfikaty to świadectwa potwierdzające zaoszczędzenie określonej ilości energii w wyniku realizacji inwestycji służących poprawie efektywności energetycznej. Do końca 2023 r. liczba wnioskowanych świadectw wyniesie 291,6 toe, co w przyszłości przełoży się na oszczędności finansowe – całoroczne zapotrzebowanie spółki, liczone od wolumenu sprzedaży, wynosi ok. 500 toe.

Dobrą decyzją spółki okazało się wyjście z systemu EU ETS. Pozwoliło zaoszczędzić koszty ponoszone dotychczas na zakup uprawnień do emisji dwutlenku węgla, który muszą ponosić firmy także z sektora ciepłowniczego. Właśnie dzięki takim działaniom, EPEC mógł w tym roku wystąpić do URE o obniżenie cen dla konsumentów ciepła.

– W ostatnich latach kładziemy duży nacisk na rozwój usług pozataryfowych. Udało nam się zwiększyć udział przychodów z tego rodzaju działalności. Dzięki temu możemy wpłynąć na stabilizację cen dla klientów końcowych – mówi Andrzej Kuliński.

Wzrost znaczenia usług pozataryfowych EPEC

Usługi pozataryfowe to m.in. te związane z konserwacją węzłów. Liczba umów do lipca 2023 w stosunku do całego 2021 roku wzrosła o blisko 40 proc.!

– Cieszy nas zaufanie klientów, którzy powierzają EPECowi dbanie o konserwację węzłów – komentuje Andrzej Kuliński. – Profesjonalizm naszych pracowników jest doceniany na rynku.

Firma stara się wykorzystać każdą możliwość, by podnieść dochody nie obciążając jednocześnie odbiorców ciepła. Przychody z czynszów od wynajmowanych powierzchni (m.in. garaże, magazyny) wzrosły o 56,9% w stosunku do 2018 roku. Działalność dodatkowo poszerzono o wynajem powierzchni pod automaty paczkowe – od roku 2021 spółka współpracuje z firmą InPost, a od stycznia 2023 również z firmą DPD.

Powiększenie majątku EPEC

Systematycznie rośnie liczba węzłów cieplnych, które są własnością EPEC. W 2023 roku prognozowana liczba węzłów własnych wzrośnie o około 17,5% w stosunku do roku 2018. Zwiększył się również procentowy udział monitoringu węzłów własnych – z 74% w roku 2012 do 86,7% w roku 2023.

Spółka inwestuje w modernizację sieci. Łączna długość eksploatowanej sieci w roku 2023 (po odjęciu sieci likwidowanych) wzrośnie o 3,4% w stosunku do roku 2018. Udział sieci preizolowanych w roku 2023 wyniósł 66,8% (dla porównania w roku 2018 – 57,3%). To ważne dla walki ze stratami ciepła. Jednocześnie sieci preizolowane są trwalsze i mniej narażone na awarie.

Ekologiczne podejście do biznesu

Ostatnie lata to również zwrot w kierunku działań proekologicznych. Spółka obecnie realizuje cztery projekty strategiczne, które będą miały wpływ m.in. na ograniczenie emisji CO2 do środowiska. Są to: likwidacja węzłów grupowych (10 lokalizacji) wraz z modernizacją sieci ciepłowniczych (około 2 km), rozbudowa infrastruktury OZE (pompy ciepła o mocy 20 MWt, farma fotowoltaiczna o mocy 10 MWe, elektrolizer wodoru), budowa źródła ciepła skojarzonego z produkcją energii elektrycznej (o mocy cieplnej około 14,5 MWt i mocy elektrycznej około 13,5 MWe) i magazynu ciepła na terenie Ciepłowni Dojazdowa oraz budowa farmy fotowoltaicznej o mocy 2 MWe.

Ale ważne są też mniejsze działania – spółka zamontowała panele fotowoltaiczne o mocy 39,95 kW na dachu swojego biurowca. Pokrywają one 1/3 zapotrzebowania budynku na energię elektryczną.

Spółka zakupiła w 2023 r. kupiła samochód elektryczny wraz ze stacją ładowania. W planach jest zakup kolejnych stacji oraz dwóch aut z tym napędem.

– Idziemy z duchem transformacji ekologicznej. W planach mamy zamontowanie paneli fotowoltaicznych na kolejnych budynkach oraz rozbudowę floty aut elektrycznych – mówi Andrzej Kuliński.

Redukcja kosztów

EPEC inwestuje też we flotę pojazdów specjalistycznych (m.in. ładowarka Volvo L50H), dzięki czemu spółka oszczędza na kosztach napraw oraz zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki zaopatrzeniu pracowników w nowoczesne narzędzia, zwiększono efektywność pracy. Wiertnica GOLZ oraz zaciskarka do rur Power Press zmniejszyły koszty wykonywania zadań. Namioty montażowe umożliwiły pracę w każdych warunkach pogodowych, co daje możliwość realizacji zadań inwestycyjno-remontowych przez cały rok. Miernik do badania sieci preizolowanych umożliwił szybkie wykrywanie awarii. Rozbudowanie floty samochodowej wyeliminowało w znacznym stopniu koszty wynajmu aut oraz wpłynęło istotnie na obniżenie kosztów w tym obszarze.

Po pierwsze – odpowiedzialność!

Lata 2018-2023 to również zmiany w strukturze organizacyjnej spółki. Jasno przypisana odpowiedzialność za poszczególne zadania pozwala na wzrost efektywności pracy.

– Uważam, że to jedna z najważniejszych zmian w naszej spółce – mówi Andrzej Kuliński. – Możemy pochwalić się wzrostem poziomu wykwalifikowanej kadry o 20%. Sukcesywnie realizujemy strategię rozwoju z obszaru HR poprzez m.in. wprowadzenie regularnych szkoleń pracowników, procedury wdrożenia nowych osób, wprowadzenie Kodeksu Etyki oraz Wewnętrznej Polityki Antymobbingowej. W naszej pracy wykorzystujemy metody zarządzania poprzez cele, co pomaga nam sprawnie realizować przyjęte założenia.

W ostatnich latach EPEC kładzie mocny nacisk na rozwój kompetencji pracowników. Kadra spółki ma możliwość poszerzenia swojej wiedzy z zakresu zarządzania projektami i zdobycia certyfikatu IPMA. Wprowadzony został budżet rozwojowy, pracownicy mogą liczyć na dofinansowanie studiów oraz na udział w szkoleniach.

Spółka wdrożyła także różne rozwiązania informatyczne usprawniające pracę: rejestrację czasu pracy, system kontroli dostępu do pomieszczeń spółki, ZSI Unisoft, moduł ePracownik oraz elektroniczny system obiegu pism. Ponadto wykorzystywany jest program JIRA do zarządzania projektami i procesami, zbudowano nową stronę internetową oraz moduł eBOK, wprowadzono kanały komunikacji z pracownikami: codzienna komunikacja w środowisku Microsoft Teams, comiesięczne biuletyny, a także odnowiono certyfikat ISO 9001:2015 i rozszerzono go o usługi serwisowe.

– Patrząc wstecz możemy mówić o sporych osiągnięciach EPEC. Nie byłyby one możliwe bez sprawnej i zdeterminowanej kadry, zarówno menadżerskiej, jak i specjalistycznej oraz pracowników liniowych, świetnie znających trudny obszar ciepłownictwa – komentuje Andrzej Kuliński.

Andrzej Kuliński – prezes Zarządu Elbląskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Doświadczony menedżer z praktyką w zarządzaniu projektami w sektorze ropy i gazu, offshore oraz energetyki. Posiada wykształcenie z zakresu inżynierii środowiska oraz inżynierii gazowniczej zdobyte na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Ukończył dodatkowe studia z Zarządzania Projektami w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku oraz program Executive MBA w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów. Posiada certyfikat IPMA na poziomie A – Certified Programme Director potwierdzający kompetencje z zakresu zarządzania programami i projektami na poziomie strategicznym. Zrealizował szereg projektów związanych z energetyką na całym świecie, także w USA i Azji (Tajlandia). Pełnił funkcje kierownicze, a także wiodące w obszarach technicznych w takich firmach jak Gaz&Oil Project Management, LOTOS Petrobaltic, Alstom Renewable Poland (obecnie GE Power), Gdańska Stocznia „Remontowa” oraz PRiM Chemorozruch.

Kadra zarządzająca w EPEC to Andrzej Kuliński – prezes Zarządu oraz dwoje dyrektorów: Paulina Bartoszewska – Dyrektor ds. Finansowych oraz Zbigniew Kozieł – Dyrektor ds. Zarządzania Infrastrukturą.

Małgorzata Pryśko-Grobelna

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
wpDiscuz
0
0
Chcieli byśmy poznać Twoje zdanie. Skomentujx
Exit mobile version