Elektryczne lwy dla Gdańska

Już w przyszłym roku do gdańskiej floty autobusowej dołączy 18 autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć autobusów standardowych i osiem przegubowych marki MAN Lion’s City E. We wtorek, 2 sierpnia odbyło się uroczyste podpisanie umowy na dostawę autobusów elektrycznych dla Gdańska.

W uroczystości udział wzięli: Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, miejscy radni, przedstawiciele zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Zarządu Transportu Miejskiego oraz przedstawiciele firmy MAN.

Podczas spotkania zaprezentowany został 18 – metrowy autobus przegubowy MAN Lion’s City E, czyli model pojazdu, który już w przyszłym roku dołączy do gdańskiej floty. 

– Zmienia się komunikacja publiczna, zmienia się nasze podejście także do przyszłości, zgodnie z ideą solidarności z przyszłymi pokoleniami. Zeroemisyjne pojazdy to wyraz naszej dbałości o środowisko. To jest pierwszy, ale nie ostatni krok ku zmniejszeniu emisyjności i ograniczeniu hałasu – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii.

– Ładowanie na mieście prawdopodobnie przejdzie do historii, ponieważ zasięgi i możliwości technologiczne nowych pojazdów na to pozwalają. Ten autobus, który jest dziś prezentowany, daje Gdańskowi tę szansę, ponieważ jest niezwykle elastyczny, ładowany tylko raz w zajezdni wolnym prądem w godzinach nocnych, po czym przez cały dzień może operować tak, jak dzisiaj operują autobusy o napędzie dieslowskim. Nie musi być więc przypisany do konkretnej trasy, może być praktycznie z dnia na dzień, w zależności od potrzeb, przeznaczony na obsługę tej linii, która w danym momencie wymaga podstawienia takiego sprzętu – tłumaczy Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Jak podkreślają producenci, gdańskie autobusy elektryczne na tle innych pojazdów obecnych na rynku będą wyróżniały się również stylistyką i aranżacją wnętrza pojazdu, za co producent był wielokrotnie nagradzany, m.in. w tak prestiżowych konkursach jak IF, czy Reddot Award. Szczególnie imponująco wygląda wnętrze pojazdów. Zastosowane zostały wysokiej jakości materiały, a znacznie większa powierzchnia okien i brak wieżowej zabudowy silnika w środku daje poczucie przestronności i dobrego doświetlenia – zaznaczają producenci. 

– Wiatr zmian ponownie wieje z Gdańska. Jako piersi wprowadzaliśmy trend, aby wszystkie autobusy były niskopodłogowe. Dziś chcemy sprawić, by wszystkie autobusy były zeroemisyjne albo jak najmniej emisyjne. Zarówno autobusy wodorowe, jak i te autobusy elektryczne w nowoczesnej technologii prowadzą nas ku temu celowi. Liczymy na to, że unowocześniony tabor przyczyni się do zwiększenia liczby mieszkańców Gdańska korzystających z komunikacji publicznej – mówiła Kamila Błaszczyk, wiceprzewodnicząca Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska.

– Zakup tego typu autobusów, to wielki krok ku zmniejszeniu emisyjność, ograniczeniu hałasu, a także zwiększenie ilości pasażerów, którzy postawią na komunikację miejską zamiast na samochody. Pojazdy będą przystosowane także dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób niedowidzących. Mam nadzieję, że w przyszłości będzie takich autobusów tylko więcej. Myślę, że stajemy się miastem ekologicznym w całym znaczeniu tego słowa – dodaje Bogdan Oleszek, radny Klubu Wszystko dla Gdańska.

Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane będą  do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować będzie się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED będzie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.

Pierwsze elektryczne autobusy już niebawem
Wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o  na realizację zamówienia, czyli dostawę 18 autobusów elektrycznych będzie mieć 14 miesięcy. Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto.

18 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych do Gdańska dotrze w przyszłym roku. A już niebawem do gdańskiej floty dołączą  trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną także trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

– W imieniu firmy MAN bardzo cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem, w którym znajdą się autobusy zeroemisyjne, wyprodukowane w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Pojazdy te należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na całym świecie i również dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk, jako jeden z pionierów wprowadzających zielone rozwiązania w komunikacji miejskiej, będzie miał je w swojej flocie – mówiła Olga Żarkowska, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów.

Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.

Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku

Poprzedni artykułDorzuć się na film młodego twórcy
Następny artykułPunkty szczepień w pomorskich szpitalach wznawiają działalność
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze