PESEL dla ukraińskich uchodźców – jak załatwić formalności

Od 16 marca ukraińskim uchodźcom, którzy postanowią pozostać w naszym kraju, będą nadawane numery PESEL. Formalności załatwić będzie można w Centrum Obsługi Mieszkańca w CH Riviera.

Rozpoczęcie procesu nadawania numerów PESELukraińskim uchodźcom to efekt wprowadzenia specustawy „o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa”.

Numer ewidencyjny nadawany będzie określonej grupie osób. Są to:

  • obywatele Ukrainy, którzy wjechali legalnie na terytorium Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa w okresie od 24 lutego 2022 roku i deklarują zamiar pozostania na terytorium RP,
  • obywatele Ukrainy posiadający Kartę Polaka, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa,
  • członkowie najbliższej rodziny obywatela Ukrainy posiadający Kartę Polaka,
  • małżonka/małżonek obywatela Ukrainy, nieposiadającego obywatelstwa ukraińskiego, którzy przybyli na terytorium Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa w okresie od 24 lutego 2022 roku.

Należy zwrócić uwagę, że proces nadawania numeru PESEL nie dotyczy:

  • obywateli Ukrainy posiadających: zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenie na pobyt czasowy, status uchodźcy, ochronę uzupełniającą, zgodę na pobyt tolerowany;
  • obywateli Ukrainy, którzy: złożyli w Rzeczypospolitej Polskiej wnioski o udzielenie ochrony międzynarodowej lub w imieniu których takie wnioski zostały złożone lub zadeklarowali zamiar złożenia wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 28 ust. 1 lub art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1108 i 1918 oraz z 2022 r. poz. 583) lub których takie deklaracje zamiaru dotyczą.

Osoby posiadające jeden z ww. dokumentów pobytowych będą przechodzić standardową procedurę nadania PESEL dla cudzoziemca.

SPOSÓB REALIZACJI USŁUGI

Wyrobienie numeru PESEL wymaga osobistego stawienia się obywatela Ukrainy w punkcie obsługi. Wyjątek stanowią osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnej lub posiadające ją w stopniu ograniczonym. W ich imieniu sprawę załatwić będą mogli rodzice, opiekun, kurator lub osoba sprawująca pieczę.

W Gdyni na ten moment usługę zrealizować będzie można w Centrum Obsługi Mieszkańca w CH Riviera – ul. Kazimierza Górskiego 2I piętro. Uruchomionych zostanie tam 6 stanowisk do obsługi obywateli Ukrainy. W załatwieniu sprawy pomogą obecni na miejscu tłumacze.

– Punkt będzie otwarty od poniedziałku do soboty od 10:00 do 18:00. Dziennie będziemy starali się obsłużyć około 120-130 osób. Na tę chwilę przygotowaliśmy 6 stanowisk. To jest stanowisko nietypowe, ponieważ zawiera zarówno komputer stacjonarny z drukarką, skanerem, jak i czytnik linii papilarnych. W zeszłym tygodniu zamówiliśmy z ministerstwa sprzęt, który mam nadzieje dotrze do nas w najbliższych dniach, który mam nadzieję dotrze do nas w najbliższych dniach, aby móc podwoić tę liczbę – mówi Rafał Klajnert, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni.

Punkt dostępny będzie od środy, 16 marca. Funkcjonował będzie w dniach poniedziałek – sobota od godz. 10:00 do 18:00. Sprawę załatwić można bez wcześniejszej rezerwacji wizyty.

Usytuowanie Centrum Obsługi Mieszkańca w CH Riviera

W planach jest również uruchomienie punktu mobilnego, który pojawiał się będzie przy Punktach Zbiorowego Zakwaterowania.

– W momencie, kiedy będzie taka potrzeba, będziemy realizować tę usługę zbiorowo, na miejscu. Aby uchodźcy nie musieli fatygować się do urzędu, aby otrzymać PESEL – wyjaśnia Rafał Klajnert.

WYMAGANE DOKUMENTY

  • Wniosek w postaci papierowej, podpisany, wypełniony w alfabecie łacińskim lub cyrylicą przez wnioskodawcę lub w alfabecie łacińskim przez pracownika Urzędu Miasta Gdyni na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę. Wzór wniosku dostępny jest w Centrum Obsługi Mieszkańca oraz na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji;
  • Jedna fotografia 35×45 mm spełniająca wymagania dla zdjęcia jak do dowodu osobistego. Zdjęcie będzie można wykonać bezpłatnie na miejscu przy użyciu fotobudki.

Na miejscu urzędnik zarejestruje wniosek o nadanie numeru PESEL (w przypadku wniosku wypełnionego cyrylicą, dokonanie transliteracji), zeskanuje zdjęcie, podpis oraz pobierze odciski palców. Ponadto obywatele Ukrainy posiadający polski numer telefonu zostaną zarejestrowani w Rejestrze Danych Kontaktowych i otrzymają Profil Zaufany.

Paweł Kukla 
UM Gdynia

Poprzedni artykułPolicjanci proszą o kontakt osoby, które mają wiedzę na temat odnalezionych w 2020 roku zwłok noworodka w Starogardzie Gdańskim.
Następny artykułTrwa rejestracja do 7R CST MTB Gdynia Maratonu 2022
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze