Przewodniczący Zarządów Dzielnic podsumowali rok 2020. Wśród poruszanych tematów pojawiło się m.in. wsparcie w związku z pandemią koronawirusa COVID-19, spacery z prezydent Dulkiewicz w dzielnicach oraz kwestie Budżetu Obywatelskiego. Było to również pierwsze spotkanie z Moniką Chabior, nową zastępczynią prezydent.
W naszym mieście jest 35 Rad Dzielnic. W 2020 roku odbyło się sześć spotkań Kolegium Przewodniczących Zarządów Dzielnic, z czego tylko pierwsze spotkanie odbyło się w budynku Rady Miasta Gdańska. Pozostałe pięć spotkań odbyło się w formie online poprzez aplikacji MS Teams.
– Cieszę się, że mogę brać udział w waszym spotkaniu – zwróciła się do Przewodniczących Zarządów Dzielnic Monika Chabior, zastępczyni prezydenta. Działalność Rad Dzielnic oraz wasza w nich praca to część ważnego procesu demokratycznego w naszym mieście. Cieszę się, że mogę brać dziś udział w kolegium. Chciałabym poznać wasze głosy, poznać wyzwania, z którymi się mierzycie. Dziękuję również za wasze zaangażowanie na rzecz lokalnych społeczności. Za to, że wsłuchujecie się w potrzeby mieszkańców i budujecie lokalne wspólnoty – mówiła Chabior.
Podsumowanie roku 2020
Przewodniczący zarządów 35 dzielnic spotkali się, aby podsumować rok 2020 i wyznaczyć tematy, które należy poddać do dyskusji w roku kolejnym. Podczas spotkania przedstawiono, jak zostały wykorzystane środki finansowe przeznaczone na wsparcie środowiska medycznego w walce z koronawirusem.
Rady Dzielnic w początkowym okresie pandemii postanowiły przeznaczyć środki ze swoich budżetów na zakup sprzętu do placówek medycznych. Z przekazanych środków zakupione zostały respiratory, które zostały przekazane na rzecz podmiotu Copernicus. Zakupiono 4 respiratory stacjonarne na łączną kwotę 239.398,20 zł (3 dla szpitala im. Kopernika, 1 dla szpitala św. Wojciecha), 5 respiratorów transportowych na łączną kwotę 120.413,50 zł (2 dla szpitala im. Kopernika, 1 dla szpitala św. Wojciecha, 1 dla szpitala dziecięcego, 1 x pogotowia ratunkowego). Łącznie zakupiono 9 respiratorów za kwotę 359.811,70 zł. Różnica pomiędzy środkami zadeklarowanymi przez dzielnice (324.177,00 zł), a wartością zakupu pokryta została ze środków miejskich. Zakupiony sprzęt został oznaczony naklejkami „Sfinansowano z budżetów Rad Dzielnic”.
Rozmawiano również o spacerach po dzielnicach, w których udział brała prezydent Dulkiewicz. Do tej pory odbyły się spotkania na świeżym powietrzu w dziewięciu dzielnicach. Podczas nich omawiano bieżące problemy oraz zwracano uwagę na potrzeby lokalnej społeczności. Przewodniczący zwrócili uwagę, na potrzebę zwiększenia częstotliwości odwiedzanych dzielnic.
Kolejną poruszaną kwestią był Budżet Obywatelski i kwestie formalne dotyczące opiniowana projektów przez Rady Dzielnic oraz podział środków na projekty dzielnicowe. Ponieważ kwestii wymagających ustalenia w tym temacie było sporo, ustalono, że kolejne spotkanie poświęcone będzie w głównej mierze tej tematyce.
Olimpia Schneider
Urząd Miejski w Gdańsku