Majówka otwiera oficjalnie sezon grillowy, który trwa do ostatniego słonecznego i ciepłego dnia wakacji. Spotkania z przyjaciółmi i rodziną przy grillu czy ognisku to okazja do wspólnego spędzenia czasu, a także do przygotowania smakowitych grillowych dań. Poznaj zasady zdrowego i smacznego grillowania!

1) Na początek – jaki rodzaj mięsa najlepiej wybrać?
Staraj się wybierać mięso chude m.in. piersi z indyka czy skrzydełka z kurczaka. Jest zdecydowanie mniej tłuste od mięsa wołowego czy wieprzowego. Wymaga także krótszej obróbki termicznej, dzięki czemu ma mniejszą styczność z grillowanymi oparami. Kiełbasę wybieraj o wysokiej zawartości mięsa i dobrej jakości. Co więcej sprawdzi się na grillu? Ryby takie jak dorsz, pstrąg czy łosoś. Ich mięso jest delikatne, bogate w białko i cenne kwasy omega 3 i 6. Zrezygnuj z grillowania mięs wędzonych i peklowanych, które same w sobie zawierają więcej niezdrowych związków. Unikaj także kupna gotowego, już przyprawionego mięsa. Trudno będzie nam ocenić jego jakość pod względem użytych do przyprawienia składników.

2) Własne marynaty. Zbawienne działanie ziół
Najlepszym rozwiązaniem będzie zrobienie domowej marynaty z oliwy z oliwek czy oleju, maślanki lub jogurtu czy kwaśnego octu winnego lub soku z cytryny. Dobrej jakości tłuszcze zapobiegną wysychaniu potrawy, sok z cytryny zmiękczy mięso, a jogurt naturalny sprawi, że mięso będzie wyjątkowo soczyste. Staraj się ograniczać sól, którą możesz zastąpić innymi przyprawami i ziołami. Unikaj także gotowych mieszanek przypraw, w których mogą być konserwanty m.in. glutaminian sodu lub sprawdzaj dokładnie ich skład. Zioła takie jak majeranek, tymianek, zioła prowansalskie, rozmaryn, kurkuma, papryka czy curry nie tylko wzbogacą smak naszych dań, ale także ułatwią ich trawienie.

3) Postaw obowiązkowo na warzywa
W grillowym menu nie może zabraknąć także warzyw! Zarówno tych pieczonych na ruszcie, marynowanych jak i świeżych. Są lekkostrawne, a także bogate w błonnik i witaminy. Jakie warzywa nadają się na grilla? Praktycznie wszystkie! Cukinia, papryka, bakłażan, marchew, ziemniaki, szparagi. Pokrojone w talarki lub słupki wystarczy ułożyć na tacce, skropić oliwą i posypać ulubionymi przyprawami i ziołami lub można je także nadziać na patyki do szaszłyków. Kolorowe sałatki i surówki pozwolą nam ograniczyć także ilość spożytego mięsa czy pieczywa czyli dodatkowych porcji kalorii.

4) Własne sosy i dipy
Tłuste sosy na bazie majonezu lub gotowe, kupne sosy o niezdrowym składzie to kolejna bomba kaloryczna. Stwórz samemu proste i zdrowe sosy do dań z grilla – na bazie jogurtu naturalnego, musztardy czy oliwy z oliwek. Np. sos tzatziki na bazie jogurtu z dodatkiem startego ogórka i rzodkiewki. Pomidorowy dip przygotowany ze świeżych pomidorów i ziół skutecznie zastąpi sklepowy ketchup.

5) Grill elektryczny zamiast tradycyjnego
Złą metodą grillowania jest opiekanie mięsa bezpośrednio w płomieniu ognia niż nad żarem. Wówczas ilość szkodliwych związków wzrasta wraz z ilością tłuszczu skapującego z przygotowanej żywności do ognia. Co więcej część z nich osadza się na niej. Dlatego coraz więcej osób wybiera grill elektryczny zamiast tradycyjnego grilla węglowego. Uchodzi on za najzdrowszy typ grilla, gdyż w czasie użytkowania nie są wytwarzane związki rakotwórcze Jest także doskonałym rozwiązaniem, gdy pogoda nie sprzyja rozpalaniu grilla, a tak naprawdę
o każdej porze roku.

6) Unikaj napoi gazowanych! Z alkoholi najlepiej wybrać wino
Ogranicz spożycie słodkich napojów gazowanych, soków, które dostarczają pustych kalorii.
W połączeniu z alkoholem posiłek staje się ciężkostrawny co może powodować zgagę, wzdęcia czy zaparcia. I choć do tego punktu może być dostosować się najtrudniej – jeśli pijesz alkohol, wybierz najlepiej czerwone wino wytrawne lub półwytrawne ze względu na wysoką zawartość polifenoli dzięki czemu mogą zneutralizować szkodliwe substancje powstające w trakcie grillowania.

W Naszej Diecie wcale nie musisz rezygnować z grilla! Trzymaj się zasad zdrowego grillowania, by cieszyć się ich smakiem, a także by ograniczyć wpływ szkodliwych produktów i związków na nasz organizm. Jeśli chcesz skorzystać z pomocy dietetyka by nauczyć się zdrowo odżywiać- zapraszam do kontaktu! Smacznego i udanego grillowania życzy Aleksandra Pędzich – dietetyk z Poradni Nasza Dieta.

baner 2
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze